torsdag, november 16, 2006

God mat

Visst finns det en massa god mat att äta. En del nyttig, en del onyttig. Tyvärr har vi här i svedala, och världen, börjat anamma den amerikanska socker/fett/salt maten. Hamburgerkedjorna blir större och större liksom vi. Jag kan gladeligen erkänna att jag också äter en burgare då och då, men det är också vad man gör efter som räknas. Den maten utan motion=sure death.

Så vi försöker gå ner i vikt med dieter, atkins, stenålderskost och nu t.o.m piller. En sjuk detalj är dock att man öppet får kritisera någon som är "för smal", men aldrig någon som är "för tjock". Varför? Båda är sjuka och kan dö. (Detta kommer beröras i nästa post)

Sen har vi de som vill ha hjälp att lägga om sin kost (Du är vad du äter tex) Det är inte en ny trend, men det är fortfarande en trend. Att gå från snabbmat till ekologiskt odlad maj-maj ris och sellerishakes. Det kanske är jag som är cynisk, eller bara jag själv som inte riktigt har koll på EXAKT vad som innehåller vad, men vore det inte bättre att få hjälp att lära sig äta "vanlig" mat. Potatis och fisk. Ris och kyckling osv....i olika varianter.
Efter en självrannsakan på ca 2 sekunder kom jag fram till att jag med 99% säkerhet inte skulle fortsätta följa en diet som inte smakade gott och var krånglig som attan att ordna. Snabbmat handlar just om lättillgånglighet. Och att äta något som smakar illa....why?

Och varför o varför kan inte bara husmanskost och motion räcka. Allt ska vara 15 kilo på 5 dagar. Jo, därför att det är enklare än 15 kilo på 10 veckor.
Någonstans kommer ekvationen lat+vilja gå ner i vikt att falera. Jag har en känsla vart den kommer göra det.
Ah well, so Dice sa:
-If you die, I still make it.

1 Comments:

At 3:58 em, Blogger max said...

Motion och god mat går väldigt bra ihop. Huvudet på spiken.

 

Skicka en kommentar

<< Home