lördag, september 16, 2006

Zlatan är Zlatan!

Mot bättre vetande så ger jag mig in i fotbollens värld och ger mina 2 cent/öre/pence....whatever.

Om du inte är insatt i den senaste dagens händelser så har alltså Sveriges forward Zlatan Ibrahimovic tackat nej till att spela 2 landslagsmatcher mot Spanien och Island. Detta eftersom att han anser att det straff han fick (1 matchs avstängning mot Lichtenstein) för att ha brutit mot landslagets regler.

Mitt svar: Don't let the door hit your ass on the way out.
Om du har regler i ett lag så gäller de ALLA i laget. Det han såg som ett lämpligt straff var att köra lite good-will på ett sjukhus eller att hålla en träning för kids. Är inte det sådant som man gör frivilligt för att glädja andra människor, inte som ett straff ?
Landslaget hade dessutom bara en vecka tidigare haft möten om att lagets regler skall respekteras av ALLA!

Zlatan är ett geni med bollen, inget snack. Men han följer också den typiska rutten för en ung talangfull idrottsman. (I kronologisk ordning)
*Uppmärksammas som junior
*Kommer upp sig och utvecklas enormt i takt med att han hamnar i bra omgivning
*Får ett stort kontrakt och blir en "världs-stjärna". Sänker sin förmåga och lägger sig till med diva-later utan att ha belägg för det än.
*Ser sig själv som större än laget och förväntar sig att världen dansar efter hans pipa.

Vi får se vad som följer, jag hoppas att han inser vilket enormt misstag han gör, för i slutändan så har jag mycket svårt att se att någon svensk landslagscoach kommer offra laget för jaget.

Sen kommer ju det eviga snacket om "respekt". Kräks på det och förstår inte hur detta misshandlade ord fortfarande i mångas ögon betyder: Lyssna på mig, jag har rätt och säg inte emot. Då respekterar du mig inte.

Hur påverkas då landslaget? Positivt säger jag. Alla har nu en klar bild av att ingen särbehandlas. Jag tror också att laget blir mer sammansvetsat och fokuserat nu när man inte har en "stjärna" att förlita sig på.
Sedan är det en tydlig tendens inom lagidrotten att lag med stora stjärnor inte är ett garanterat recept för vinst. (Grekland i fotbolls-EM 2004, Spanien UTAN Pau Gasol i basket-VM 2006 och Brasilien i fotbolls-VM 2006)
Och senaste året har Zlatan varit mer diva än stjärna och inte presterat så fruktansvärt bra i landslaget. Hoppas att Rosenberg nu får chansen då han är mer av en scorer än vad Elmander är och vad Allbäck borde vara.

There's still no I in team. Remember that.

3 Comments:

At 11:18 em, Blogger max said...

Du har så rätt med det mesta.

Vad jag har hört så är det tuff amed detta att det skettv värre övertramp tidigare som blivit förbisedda och därför känns detta personligt för de tre killarna som missbrukade ledarnas förtroende.

Kan förstå att man lackar för en sån grej som spelare men jag kan inte förstå varför inte Z respekterar de regler som gäller.

Snacka om respekt grabben. You claim to be a player but I fucked your wife. Tupac

 
At 9:34 fm, Blogger Simon R said...

Alltså- Rosenberg? Jag var helt med på noterna fram tills rosenberg. Bänknötarrosenberg. Ekmander- ge honom höst, han kommer ge oss målen. Och allbäck- synd att ha inte är tio bast yngre bara. Då hade inte haft framtiden bakom sig såattsäga.
Här skulle f.ö. ett citat från kinesen sitta fint-
"Har du GÅTT i skolan mannen?"

 
At 1:21 em, Blogger Simon V. said...

Word!
Tupac forever!
och visst, jag håller med dig.
men!!!
we need the little fucker!
be om ursäkt.
och lars, ta emot den.
tre borta, två kom tillbaka.
do the math.
har jag gått i skolan eller?!

 

Skicka en kommentar

<< Home