måndag, oktober 22, 2007

E ru me på lör, lr?

Det kom som en fluga. Att kunna skicka långa sms med massa smarta förkortningar. Grymt smart, spar några mess i månaden, go for it.
Men nur har det här språket börjat sippra in på forum, i mail och meddelanden över nätet som inte är bokstavsbegränsade.
Va fan, skriv ut eller. Det ser ut som nån jävla lågstadieclass på crack har skrivit hälften av meddelandena jag får nu för tiden. Man blir ju mörkrädd.

Jag är fullt och fast övertygad om att genom denna genväg i stavning kommer man successivt glida ifrån vikten av att kunna stava ordentligt. Ok att det blir orginal, istället för original, det är tillåtet att inte veta hur alla ord stavas. Men de här ordförkortningarna.....snart kommer väl en inbjudan se ut ungefär såhär:

Hej,

Du o 1 e v-kommen p lör. D blir kul, lr hur? O.s.a tis.
/K

Men som vanligt är jag väl ute och hojar. Det är väl bara jag som har tid att göra något numera och faktiskt är ledig för en spontangrej imorgon. Alla har ju så jääääkla bråttom och 17 möten, after work och fan vet allt bokat. Det är kanske därför man måste korta ner allt? Spara in de där 3 sekunderna extra det skulle tagit att skriva ut hela orden?
Men när du börjar spara in på dig själv och ta genvägar, det är då du missar det viktiga. Stanna upp en gång och njut av utsikten från bron mellan kungstornen. Blicka ut över Riddarfjärden och filosofiera i 30 sekunder - det är du värd.
Fast vem är jag att säga det till dig? Du har ju redan slutat läsa eftersom det här tar upp din dyrbara tid. Se så, iväg nu, nån väntar på dig.

(Denna text var till viss del inspirerad av Magnus Betnér. Do the youtube, jag hinner inte)