fredag, oktober 05, 2007

Korkade frågor

Jag fick frågan för någon vecka sen vad som gör mig irriterad. Kommer inte ihåg vad jag svarade, men en sak som är säker är att jag inte tänder till på en sekund längre. Det tar ofta ett tag innan jag blir förbannad.

Men en sak som gör att det brinner till lite snabbare är korkade frågor. Och vad är en korkad fråga säger du?
Jag kommer inte på någon på rak arm, men reaktionen är oftast densamma:
-Snälla säg att du inte är allvarlig när du frågar det?
Händer det blir yours truely omedelbart kort i svaret och rätt irriterad. Inte för att mitt schema är späckat, snarare tvärtom, men någon som slösar min tid med sån skit har jag verkligen ingen tid över för.

En annan fråga jag inte gillar är "Vilka är där/vilka kommer?" i samband någon tillställning. För mig indikerar det att den frågande inte är nöjd med endast mitt sällskap och eventuellt överväger att inte komma vid ett otillfredställande svar.

Sen har vi frågan om korkade människor. Där har jag inte en riktigt bra definition än och jag misstänker att många som läser här kommer känna sig träffade om jag skriver om det utan att ha en definition som åtminstonde friar några från misstanke.....framför allt måste den vara formad så att jag klarar mig.