fredag, september 07, 2007

Ett svar utan mening

Satt igår och såg ett inslag på Aktuellt/Rapport/TV4.....whatever där frågan löd:
-Tycker du att Sverige borde dra ner på förvaret?

De flesta svarade, ja....MEN, vi måste ha nåt sorts försvar.
Vad grundar sig deras svar på? Egna erfarenheter? Knappast. Det är den bild media målat upp och vår passiva anda.
Jag ska i ärlighetens namn inte gå i bräschen för varken upprustning eller krig. Det jag däremot avskyr och går direkt emot är ledande frågor där folk uttalar sig utan den blekaste aning.
En rolig följdfråga skulle vara att fråga samma person hur många soldater Sverige har i nuläget? jag tror folk skulle gissa fel i 10.000-tals regionen.

Det jag däremot vet är att Sverige blivit ansvariga inom EU för något som kallas för Nordic battle group. En insatsstyrka som ska kunna skickas vartsomhelst i världen med kort varsel för fredsbevarande insatser. Och en sån styrka kan inte plockan in....mig t.ex. utan behöver en pool av kandidater.
Ska inte snöa in mig på det, men det folk ser som försvarsmakten är bara de som ska försvara oss om "ryssen kommer".
Världen ändras och de fredsbevarande styrkorna kommer med största sannolikhet få större betydelse framöver.

Så om vi bidrar med trupper så det inte blir ett världskrig (ok drastiskt, but bare with me) borde det också tolkas som fredsbevarande.
Men det som visas är "svenska folket" som vill dra ner försvaret.
Tänk globalt. Ett försvar är inte detsamma som för 100 år sen. Ett högst otroligt kärnvapenkrig kommer påverka oss ändå.