tisdag, augusti 21, 2007

Musik

Ok, här kommer min topp 5 lista på de 5 bästa albumen all time. Detta är baserat på hur väl jag minns första intrycket av skivan, hur mycket jag lyssnat på den och hur ofta den fortfarande dyker upp. För att få med all genrer får kanske nån skiva stryka på foten (tex Jay-z's "Blueprint") därför att:

All time album:
#1 Outkast - "ATLiens"
Minns att jag köpte den på skivbörsen på Hökens gata, cyklade sedan till Västertorp med den i CD-spelaren och sen dess har den alltid varit där. Lyrik, rolig rim och ett par riktigt eftertänksamma rader. Det var bättre förr.

#2 Rage against the machine - "Rage against the machine"
Det sjuka är att jag från början inte gillade gruppen, men blev indoktrinerad av Mr. Hellman vilket jag innerligt måste tacka honom för. Minns fortfarande en midsommar då jag och John A. stod på strandmässens veranda och rockade loss till "Killing in the name".....galet.

#3 Det stora blå - "Soundtrack"
Tja, vad ska man säga. Har redan spelat slut en skiva, köpt ny och gjort kopia på den. Sovmusik, chill musik och framför allt den musiken som alltid åker på när jag är ovanför Santa Monica beach på Ocean blvd i Los Angeles.. Tidlös.

#4 John Legend - "Get lifted"
Minns fortfarande att det 2004 rådde en viss torka på nyheter och jag rådfrågade min musik-guru Stefan vad som fanns att se fram emot. John Legend. Sen droppar han Used to love you" och låten som ger mig rysningar bara jag tänker på den, "Ordinary people". Såg honom också live på Annexet för nåt år sen vilket bara spädde på den redan existerande idoliseringen av den fantastiske soulsångare.

#5 Oasis - "What's the story morning glory"
Denna vinner oerhört mycket på titelspåret "Wonderwall" som kan verka uttjatat. Men i och med starka minnen som förknippas med låten och skivan är det inget snack. Det som gör den bättre än debutalbumet "Definitly maybe" är att de har mjukat upp soundet en aning och Liam har tonat ned rösten och inte är lika skräning.

Självklart är det oerhört svårt att motivera varför tex TLC - "Crazy, sexy, cool", Metallica "Black album" & "....and justice for all", Wu tang clan - "Enter the wu-tang" Cardigans - "Long gone before daylight", Brandy - "Full moon" och Eminems "Marshall Mathers LP" inte kom med, men så blev det.

Framöver kommer även bäst just nu och en singellista. Håll ut