fredag, augusti 24, 2007

Ett skämt

Det röda skynket är uppe, hornen vässade och klövarna vibrerar. Nu jävlar ska vi nita det där skynket.
Skynket i det här fallet är Alex Schulman - det lilla aset.

Citat:
Dagen efter läser jag i Expressen att Bill Murray samma natt åkt fast för polisen. Han har kört en golfbil från en nattklubb till hotellet på Stureplan. En polisbil har slagit på saftblandaren och rusat fram mot bilen. Som om han vore en mördare.

Bill Murray ombes att blåsa i alkomätaren, men vägrar. Han argumenterar, säger att det var väl inte så farligt, men polisen är av nizistisk sort och vägrar släppa detta kändisbyte. Murray blir intagen till polisen, förhörs i fem timmar och de tar hans blodprov. De förnedrar honom för att han har kört en golfbil i några hundra meter. De ser inte humorn i det. Det gör mig förbannad. Så fungerar det i svenska polisen. De får nys om att en storstjärna är i stan och så sätter de span på honom, följer varje steg han tar och hoppas på ett snedsteg.

Att sätta dit Bill Murray är en fjäder i hatten för den svenska polisen. Det är sorgligt, för dagen efter händelsen blev den en världsnyhet. Och nu vet alla stjärnor i världen över att Sverige ska man akta sig för. Och Bill Murray träffar jag väl aldrig igen. Det är polisens fel. Allt är svenska polisens fel.
Slut citat

Jag vill bara påpeka att jag egentligen inte vill sprida ett ord av vad den här mannen skriver, men för att inte någon missuppfattning ska ske, citerar jag vad som skrivits ordagrant.

Som jag tolkar det tycker alltså Alex att det ok att köra alkoholpåverkad. Det finns 4 punkter som kan argumenteras:

*Polisen. Tror han verkligen att polisen hårdbevakar en kändis bara för att få sätta dit honom? Kan det kanske bero på att det alltid finns en polisnärvaro kring Stureplan och i city? Sen är det självklart mer uppseendeväckande med en golfbil.

*Sträckan. Han körde bara några hundra meter. Exakt när legislerade vi att man får köra en viss sträcka rattfull?

*Kändisskapet. Skulle polisen sett mellan fingrarna för att han är känd?

*Golfbilen. Att se humorn i att köra golfbil? En golfbil väger ändå några hundra kilo och en kollision skulle lätt kunna skada någon allvarligt.

Så polisen gör fel som stoppar en misstänkt rattfull person bara för att han är känd och kör golfbil?
Jag skulle vilja att Alex fick chansen att föreläsa i en aula med anhöriga till personer som dödats av en rattfull person. Sen kan han få motivera av bara fan varför det ok att köra rattfull.

Men som vanligt när/om Alex blir ansatt för dessa kommentarer så förringar han väl de som agiterar emot honom med att de är simpla människor som inte förstår ironi och humor.
Som jag ser det så finns det bara ett stående skämt i hela det här debaclet - han.