torsdag, mars 08, 2007

Livet i fyrfärgstryck

Jag var nyligen på en föreläsning om hur man läser av en person och dennes personlighet. Detta för att i sin tur bättre kunna kommunicera med denne och förbättra dialogen. Ok, scenario - Carl Bildt och Jonas Gardell är inlåsta i ett rum och ska fatta ett beslut, hur ser processen ut? Vi utgår ifrån att de agerar efter den persona som de visar utåt och inte nåt tråkigt rationellt svar att de om det kom till krita skulle agera rationellt och hitta ett svar.
Jag tror att det skulle bli en väldigt komplicerad dialog och i slutändan skulle vi inte få något beslut. De är för olika och det skulle nog sluta med att C.B kör över J.B och gör som han vill.

Ämnet är något som jag är intresserad av och efterdyningen blev att jag och Thomas som också var med på föreläsningen de närmaste 40 timmarna började klassa alla människor efter de 4 färgerna som definierade människor. Till och med ett uttryck kunde mötas av svaret:
Var inte det där liiiite gult det där svaret?
Är du intresserad kan jag dra det nån dag, men för nu så lämnar vi det därhän.

Poängen är att jag fortfarande gör samma sak och jag har försökt utvärdera för mig själv om det är på gott eller ont.
Det goda är att jag blivit bättre på att kommunicera med människor och kan föra en dialog med den jag pratar med och säga vad personen vill höra eller om du så vill styra dialogen dit jag vill. Det gäller t.ex om jag ska prata mycket eller lite. Om jag ska prata om mig själv eller ställa frågor till personen osv.
Det onda är att jag på förhand ibland dömer människor och undviker att prata med dem vilket ju inte direkt var poängen med utbildningen.
Frågan är också om jag förra helgen gjorde rätt då jag träffade en tjej som jag halvflirtat lite med för ett tag sen, men som rann ut i sanden. Det visade sig att hon nu blivit singel, men när jag nu såg henne med mina fyr-färgstryck ögon såg jag bara en person som inte alls passade ihop med mig trots att vi haft kul när vi setts, men att hennes grundpersonlighet liknar den som flera tjejer jag tidigare träffat haft och de förhållandena har inte varat särskillt länge.

Så jag vet inte om jag gör fel som drar slutsatser för tidigt, eller om jag blivit mer klarsynt. Det jag vet är dock att Ryssland är ute och Irland är inne......I alla fall på Gärdet.
Svimma lugnt.