onsdag, mars 14, 2007

10 pyrra sten

Aaaaah, äntligen börjar det bli vår. Vodka dränkt mörk ångest byts ut mot rosévins sprittande glada ben. Det är nästan löjligt tydligt hur bara 10 minuters solsken med ett lager kläder avskalat får svensken att krypa ur sin puppa och veckla ut vingarna.

Ännu ett tecken är skolgårdarna där täckjackor och mössor nu är borta. Gick förbi en skola igår på väg till Sabbatsberg och fick då en grym flashback från mellanstadietiden. Där hade vi också ett par riktigt säkra tecken. Mini-jota, nigger och kula.

Mini-jota var fotboll på hockeymål med en tennisboll. En klassiker på Sjöängsskolan som antagligen uppkom eftersom mellanstadiehusen låg långt ifrån fotbollsplanen och skolgården med ett antal låga fönster inte tillätt fotboll med vanlig boll.

Nigger, ja det hette så och det har inget med rasism e.d att göra.....det hette bara så. 2-4 personer i en kvadrat uppdelad i fyra rutor där man försökte träffa motståndarens ruta med en boll, oftast tennisboll. Om motståndaren inte kunde returnera efter en studs förlorade denne.

Kula spelades i olika former. 1-1 där de kulor man spelade med var insatsen eller pyramider där en pyramid med 4-20 kulor byggdes också fick de övriga kast sina kulor mot pyramiden.
10 pyrra sten var ju den eviga klassikern. Minns att jag efter ett lyckosamt år hade så många kulor att jag knappt kunde bära dem.
En svunnen tid som man ändå ser tillbaka på med en viss nostalgi. Bara en sån sak som att det fanns Porsche-kulor säger väl allt??

En annan sak som gällde under den tiden var att vara bästis. Detta var ju något som var väldigt nyckfullt. Inte som nu för tiden när vi är rationella och vuxna människor.
-Om inte du vill spela fotboll idag så är vi inte bästisar längre.
I nuläget låter ju detta som en oerhört banal form av vänskap, men så var det när man var 10 år....plain and simple.

Det har nyligen börjat yppas ord som:
-Om inte du skriver i din blogg så kommer jag inte ha dig länkad från min.
-Varför har du inte min blogg länkad till din? Om inte du länkar den så tar jag bort dig ifrån min.

Jag har nog inga bästisar snart.........(Martin 10 år)

Ps. Att länka på den här sidan är ett jävla projekt. Jag har mina vänners bloggar som favoriter. Det räcker gott. Om nån har något sätt att lägga till länkar utan att gå in i templates, let me know. Ds.

1 Comments:

At 3:24 em, Blogger max said...

Så har jag sagt om Kinesens blogg men det var ju för att han inte skrev på 100år.

Din är alltid länkad, mannen!

 

Skicka en kommentar

<< Home