fredag, december 08, 2006

Tills döden skiljer oss åt

On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero.
Japp, det är sant. Vi kommer inte leva i all evighet. En dag kommer vi alla vara gödsel åt maskrosor. Men är vi samma gödsel som för 20 år sen? 100 år sen?

Nya ord som knappast fanns för 20 år sen. Flerval, kanalzappa, plusmeny, sökmotor, universalkontroll, mångsysslare och äktenskapsförord. Ok, de kanske fanns där, men användes knappast i den frekvens som vi gör i nuläget. Sista tidens har många av mina vänners liv ändrats på det personliga planet och det gav en intressant fråga lite liv. Varför är det så få som har långvariga förhållanden nu för tiden. Både min farmor och farfar och mormor och morfar höll ihop länge. De första i över 20 år, de senare i över 40. Med tanke på den "ringa" ålder de i min bekantskapskrets uppnått blir det svårt att uppnå 40-års, ja även 20-års platån.
Av mina vänner tror jag det är ett par som är nära 10 år. Annars ligger de flesta på ungefär 1-4 år, men merparten är singlar/nykära.
Varför är det så?

Eftersom jag gillar spinning på vinter och min blå blixt på sommaren kan jag väl sticka ut och cykla här också. De orden jag tidigare nämnde tror jag är anledningen - flerval. Vi är välinformerade om vilka möjligheter som finns där ute och alla alternativ vi har. Det är nästan norm att man ska byta bostad, partner, jobb och kön (ok, inte det sista, men det kommer säkert i framtiden) med jämna mellanrum. Sen har ju värderingarna ändrats bara de senaste åren, men det är naturligt likt årstiderna.

Dock kan man ställa sig frågan till om förhållanden var bättre förr? Man kanske höll ihop för länge bara för att slippa plågsamma break-ups. Något svar har jag inte, bara fler frågor. Men så är det väl alltid. Ge mig ett svar och jag ger dig 2 följdfrågor. En odödlig hydra helt enkelt. Till sist så säger jag det rakt ut:
Ja, det var bättre förr. Ge mig en sjysst blazer, långrock och slokhatt. En regnig kväll i Stockholm, en gammal bil à la T-forden och fuck it, jag kan fan börja röka för att se lika cool ut som Humprey Bogart i Riddarfalken från Malta. Vet inte om han har svaret, men den som sa det bäst var Al Bundy:-Women. Can't live with 'em.......the end.