måndag, juli 03, 2006

Att sova bort dagen!

*Gäsp*
Vaknar. Klockan är ca 09.45. Solen är uppe och har varit så sen ögonen slöts för några timmar sen. Det första av många viktiga och oviktiga beslut tas - ska jag gå upp?
Utan en direkt plan, inga mål för dagen och med lite grus kvar i ögonvrån tas det.
Zzzzzzzzzz. Vänd på kudden och täcket, slut ögonen och somna om.

Nu tänker jag inte drista mig till att dra någon paralell till sex, den första kalla klunken öl eller en skön massage. Någonstans där blir någon av dessa sköna stunder förfördelad och då kommer det finnas 32 kommentarer.
Det jag däremot tänker säga är att i förhållande till att gå ut och lägga sig i solen själv är den där timmen sömn som följer otroligt mycket bättre.
Kroppen mår bättre då du är ordentligt utvilad. Allt blir bättre med den vilan. Det är en lyx som man sällan är förunnad då det hektiska livet sällan bjuder på riktiga sovmorgonar då väckarklockan får vila.

När uppstigandet sen sker framåt 11 eller vad det kan vara så är man självklart lite sömndrucken och omtöcknad. Men frukosten smakar fantastiskt gott när den avnjuts i stillan ro. Planer börjar så smått smidas och framåt halv ett beger man sig ut på dagens eskapader.
Har jag nu sovit bort morgonen? Knappast. Jag har börjat dagen med att unna mig lite extra vila och gett mig själv möjligheten att njuta aningen mer av min frukost.

Så sov efter eget behov, inte för att någon har fått för sig att man måste vara uppe senast 10.00 för att inte "sova bort dagen".
Zzzzzzzzzzzzzzzzz.