lördag, april 15, 2006

Kvinnor förstår inte män!

Nej, du läste rätt. Det ska inte stå "män förstår inte kvinnor". Titeln talar sin tydliga sanning.

I 9 fall av 10 är det män som ska lyssna på kvinnors tjat om diverse oftast TOTALT ovidkommande ämnen. Ok, stundtals kan det var lätt intressant, men oftast handlar det om:
-Hörde du att Jessica fick en päroncider iställer för äppelcider i lördags?
-Vad tycker du om nya Hennes reklamen? Ser inte hon tjock/retucherad/smal/slampig/annat adjektiv ut?
-Ser jag tjock ut i de här kläderna?

Ett axplock av de som kan klassas som nära intressant. Hade jag fortsatt hade det varit downhill....FAST!

Men säg nu att vi bestämmer oss för att inviga en tjej i våran värld av relevanta problem - vad händer?
6 gånger av 10 ändras fokus från vårt problem till deras
3 gånger av 10 förstår inte kvinnan i fråga vad som är kärnan i problemet
1 gång av 10 blir svaret något som endast kan tolkas av en kvinna.

För att följa Anders Carlbergs initiativ från 80- och 90-talet så ska jag försöka bygga broar.

Regel 1 (den gyllene): Om vi frågar något vill vi INTE ha ett flervalssvar som skapar fler frågor.

Regel 2: Teoretiska svar. I teorin skulle jag kunna ha en villa i Monaco med yacht och.....jada jada jada. Vi vill ha PRAKTISKA förslag. Något som kan appliceras inom en snar framtid.

Regel 3: Om svaret är längre än 1 minut och börjar innehålla referenser till Hänt i veckan, skvaller om Brittney Spears eller matlagningstips - don't bother.

Regel 4: Ja och nej ÄR dugliga svar på de flesta frågor.

Sedan har vi nästa punkt - tolkningar. Om jag frågar en tjej om hon kan hämta ett glas vatten så betyder det INTE att jag försöker förstärka könsrollerna mellan män och kvinnor. Jag är törstig men upptagen/väldigt trött/annat och skulle uppskatta ett glas vatten.
Däremot, om rollerna är ombytta i scenariot och en tjej säger:
-Det är varmare idag än igår.
Antalet killar i världen som förstår att ett glas vatten ska hämtas är......få, mycket få.
Subtila hints funkar inte.
Starka hints funkar inte.
Övertydliga hints funkar.
SÄG DET BARA!!!!!!

Men kanske är det just denna obalans som faktiskt skapar balans, hur konstigt det än låter. Mot bättre vetande så ger jag fortfarande tjejer the benefit of the doubt, men det kontot ligger väldigt lågt just nu.
Förresten, kan jag få ett glas vatten?