lördag, maj 13, 2006

Men, du måste ju bli vuxen nån gång.

Rubriken säger väl allt? Eller? Visst måste man växa upp och ta sitt ansvar. Ordna sitt bohag, ha fast inkomst osv, osv.

Jag anser mig ha uppnått viss sådan efter diverse snedsteg, alternativa lösningar och en hel del "learning by doing".
Men om jag är vuxen? Tja, jag antar det. Men av någon anledning finns det tydligen ytterligare kriterier för hur vuxen man är.
*Att ha ett jobb med firmabil är mer värt än ett som kan nås med kommunaltrafik eller taxi.
*Att ha fast partner är "vuxenpoäng"
*Att spela bridge och dricka vin är mer vuxet än att spela biljard och dricka öl.

Varifrån kommer alla dessa regler? Vem har kommit på dem? Och vad händer om man spelar bridge och dricker öl???????

Sen har vi ju den yttersta formen av mognad. Att kunna plåga i sig något som man i alla år avskytt och som man i vuxen ålder äntligen kan avstå ifrån att äta/dricka. Men att då yppa att man inte gillar lagrad ost/vin/sprit/ostron/kaviar/kaffe/röka cigarr......vad det nu kan vara följs oavkortat nästan alltid av: Men, du måste ju bli vuxen nån gång.
Handen på hjärtat, visst har du tänkt sagt så?

Varför är det ett tecken på mognad att lära sig följa strömmen och göra som alla andra? Är det inte starkare att kunna stå upp för sin egen åsikt och säga:
-Nej tack, det faller mig inte i smaken.

Kanske är det min "vänd aldrig kappan efter vinden" mentalitet som späddes på tack vare "Döda poeters sällskap". Eller så kanske jag har ett för svagt intellekt som inte kan förstå varför en sådan späkning skall anses som något positivt medans, någon som lär sig uthärda en fysisk smärta à la Jackass är omogen.
Ok, lååååång paralell, men jag hoppas jag missförstås rätt och att poängen går fram.
Jag skulle hellre ta smärtan av att bli skjuten med ett paintballgevär än att bli tvingad att äta något med dessertost och svamp (min kryptonit) Käslan av illamående är 4 resor värre än den fysiska smärtan.

Summeringen blir väl att jag är en pojkspoling som får nöja mig med mina vuxenpoäng från min bostadsrätt och faktumet att jag stannat hemma en kväll då kompisarna gick ut.........Martin 0, Dramaten 1.

2 Comments:

At 10:27 em, Blogger max said...

Haller med om att man ska inte "lara" sig gilla saker. Men att bo hemma for lange, att inte ha ett jobb, att inte uppskatta fler saker i livet an vad man gjorde for tio ar sedan ar lojligt.
DOCK att fortfarande gilla samma saker som for tio ar sedan, tex dataspel, bars med polarna pa ett sunkstalle det ar bara ett bejakande av vad man gillar och mycket sunt.

Sa vax upp med gor det i din egen takt pa ditt satt. Sa ska det vara.
IMHO

 
At 10:44 em, Anonymous Anonym said...

Om spela bridge, äta gamla ostar och följa strömmen betyder att man är vuxen.. kommer jag aldrig bli det!! Ha det bäst på Kreta och ta några drinkar för mig med! ;)

 

Skicka en kommentar

<< Home