torsdag, mars 16, 2006

Dialekter!

Visst är det facinerande med alla dialekter?
2 personer från samma land kan, om det går illa, knappt förstå varandra. Att det som för en person betyder ett längd mått, är det för en annan sättet man får fram längden på något. Samma sak med att inta föda och något som fräter.....freter.
Den inte helt helt okände Fredrik Lindström har blivit någon sorts självutnämnd språkguru och har nu också ett program som är dedikerat till enbart dessa. (Osäker på om det fortfarande går dock) Är fortfarande osäker på om jag gillar det eller inte, men det skapar nog ett intresse, vilket är bra.

Språket är otroligt viktigt och något vi borte fördjupa oss i, men dialekten är oftast djupt förankrad och vissa barriärer går inte att bryta. Jag tror på grann-principen. Dvs, om du bor i Småland kan du lätt lägga om till skånska. Bor du i Dalarna kan du lägga om till norrländska.
Men att få en skåning att prata tex stockholmska.....forget it.

Sen kan jag, med handen på hjärtat säga att jag ratat tjejer pga just detta. Har en dialekt som bara går bort.....FETBORT!
Östgötska måste vara den absolut fulaste dialekten - hands down.
Däremot har skånskan fått ett uppsving. So without further a due, här kommer, bloggens FÖRSTA topp-3 lista. Long overdue......

På dialketer:
-Stockholmska. (Stockholm i mitt hjärt - what can I say)
-Småländska. (Som idioti och genialitet, så nära Östgötska, men ändå så långt ifrån)
-Skånska. (Can't explain it. Som att gilla Snakebite, öl+cider. Det verkar inte vara gott men är det)

Av dialekter:
-Östgötska (Otippat? Ryser bara jag tänker på det.......AV!)
-Dal-mål (Svårmotiverat....gut-feeling mest)
-Gnällbältet (Örebro får stå i fokus. Meeeen herregu-uuud)

Sen har vi Göteborska.....vad ska jag säga? Tror jag gillar dialekten, men har ändå svårt för Göteborg. (Se f.ö Max mycket djuptgående och insiktsfulla blogg om detta www.maxbastusnack.blogspot.com) Den får det som svenska idrottsmän prenumererar på.....en 4:e plats.

En annan som ligger och svävar är Rinkeby-svenskan. Ibland så charmig, ibland avskyvärd. Mycket ligger i att de flesta orden är låneord från andra språk som försvenskats och då blir mer än en dialekt. Hör jag en abu-fett-tjockt-nice-para-floos-len till blir det Jack Nicholson i "The shining"!!!
Men som Dennis Miller brukar säga:
-That's just my opinion - I could be wrong.

1 Comments:

At 9:40 fm, Blogger max said...

Dialekter är ett härligt ämne.
:)

Jag har inte samma lista som du över varken topp eller bottendialekter men det är OK.

 

Skicka en kommentar

<< Home