onsdag, februari 01, 2006

Dubbelmoral.

Oj oj, detta är nog ett kärt ämne för många. Det som föranleder denna blogg är en krönika av en krönikör (Nima Daryamadj i City, som jag för övrigt rekomenderar http://www.city.se/kronika.asp)
Muslimer i Saudi-Arabien är upprörda över att att en dansk tidning avbildat profeten Muhammed och i och med det bojkottat Arla och bränt danska flaggor. Den mycket bra frågan som Nima då ställer är, vad hade konsekvenserna blivit om det var N.Y Times? Hade Saudierna slängt ut de amerikanska trupper som skyddar dem och bojkottat allt amerikanskt? Knappast.

Sen har vi ju dubbelmoralens Mecca (no pun) - USA. Hur kommer det sig att det propsas så hårt på att svarta skall kallas "african-american", men att ingen annan folkgrupp behöver samma epitet? Asian-american, european-american...osv. Varför?
I samma veva kan man också fråga sig varför det är politiskt korrekt att säga vit, men inte svart? Caucasian borde vara den rätt termen. Känsliga ämnen, jag vet, men jag tror ändå att denna vilja och drivkraft att särskilja sig och ha sin egen sak är just det som kommer driva folk längre ifrån varandra och minska istället för att öka förståelsen.

Tänk om alla bara kunde anamma de två enkla orden som är min ledstjärna och levnadsfilosofi. De två enkla orden som förenklar den mest svårlösta situationen.

Orden?

Släpp det.

1 Comments:

At 1:53 em, Anonymous Anonym said...

Jag håller med.
Lite negerbollsprat över det hela.

 

Skicka en kommentar

<< Home