torsdag, januari 26, 2006

Gammal vana del 1

Ännu en tanke som slagit mig.

Vad krävs det för att ändra ett beteende? I grund och botten är det ett mönster varje person eller grupp följer mer eller mindre ofrivilligt och nästan på rutin.

För en själv är det faktiskt inte så svårt att bryta ett sådant mönster. Jag har gjort det själv de senaste månaderna. Hur de bryts och målet uppnås kan te sig på olika sätt. Självmotivation/motivation från andra. Delmål, regler och en tro att det är förbättring man gör är till det bättre hör till de viktigaste jag kan komma på på rak arm.

Det ena beteendet har varit attityden.....TILL ALLT! Här fick jag mycket hjälp av andra i början vilket var otroligt viktigt. Miljön skapade förutsättningen och jag visste att jag kunde förbättra mig här. Har fortfarande jordgubben som minnesbild (fråga mig nån gång så ska jag förklara)

Det andra är träning. Har alltid gjort det och kommer alltid göra det, men på sistonde har det inte blivit så mycket som jag vill eller som det behövs. Här är det självmotivation och regler som kommer in. Här har jag också delmål eftersom det finns enkla mätbara faktorer vad gäller träning.

Kontentan är dock ändå att om man vill se en förändring måste den egna vilja att lära sig och ta till sig information och ändras finnas. Tvingas man in i att ta till sig något kommer informationen med största sannolikhet försvinna lika snabb som den kom in.
Lev väl och utvecklas till det bättre säger jag. Och glöm inte mottot: Fan, man har det inte så jäkla dåligt ändå.

/M

1 Comments:

At 12:07 em, Blogger Simon V. said...

För att ändra sina beteenden krävs, som du säger, motivation. Som klyschan säger:motivation slår klass.
Men klass får man genom träning. Kontentan och the short version: träna på att ändra dina beteenden

 

Skicka en kommentar

<< Home