tisdag, november 12, 2013

What if they stopped watching?

När vi ser på evolutionen är det oftast med en blick av förundran och häpnad. Hur vi har krupit upp ur vattnet, börjat gå upprätt, lärt oss använda en smart phone och slutligen blivit den "färdiga" produkten du ser idag. Det är sannerligen något att ägna en sekund åt då och då. Men som allting annat linjärt är detta inte slutet utan, för att använda en krass sportanalogi, en varvtid som vi klockar in på. Förutsatt att en apokalyps inte är närstående kommer vår ras och våran art att fortleva ett ganska bra tag till. Men på vilket sätt gör vi det?

Jag minns första gången jag såg hårdrocksgruppen W.A.S.P i en Okej-tidning med blod kring munnen och sågblad på ärmarna. Det var på den tiden ett av de mest vågade en grupp hade gjort för att sticka ut. Vad det de facto gjorde var att höja ribban en aning för alla efterföljare. De tog Kiss sminkgimmick och gick ett steg längre. Precis samma fenomen kan användas inom de flesta underhållningsmedier. Skräckfilmer blir blodigare, danssteg blir mer extravaganta och TV-program blir mer provocerande. För det räcker inte längre med att bara ha en produkt som håller hög kvalitet. Kvalitet är sekundärt till hur omtalad den är. Det gäller snarare att ha en produkt som det twittras, Facebookas och skrivs om i tidningarna. Handen på hjärtat, hur många gånger har du inte sagt "jag vill egentligen inte titta, men jag vill veta vad som händer"?

Och det är där du har ett större inflytande än vad du tror. Varför? Jo, det är i slutändan det TV-program du tittar på, den bloggen du läser, den musiken du köper och de livsmedel du väljer som betalar för dess fortlevnad. I dagens maximalt tävlingsinriktade samhälle överlever inte något impopulärt särskilt länge. Det är också där evolutionen tar vid. Lek bara med tanken för en stund och tänk dig hur t.ex. Big brother skulle tagits emot om det sänts på 60-talet? Hur lång skulle programmets livslängd varit då? Där har du den andra tankeställaren - vad gör du gentemot dina medmänniskor för att efterlämna en bättre värld? Tycker du att vår vardag ur ett civilkurage perspektiv är en som känns bra? Får vi medial information som främjar goda värderingar? Mitt korta svar är nej. Jag är fullt övertygad om att vi behöver varandra för att överleva. Att ord som hjälpsamhet, osjälviskhet och självklarheten att stå upp för sin medmänniska inte bara yppas med asteriska "jo, om det passar mig". Ett färskt exempel är en vän som blev påhoppad av några killar i fullsatt T-banevagn, utan att någon lyfte ett finger för att hjälpa honom. "Men de kan ha kniv, eller råna mig, eller....". Ja, men skulle inte du vilja att någon hjälpte dig om rollerna var omvända? Det är inte polisen som skapar vårat samhälle, det är medborgarna.

Jag tänker alltså inte ålägga vår mediala värld ansvaret för denna förändring i livsåsyn, det finns många flera faktorer. Men jag tänker inte stödja sånt som motverkar goda värderingar. Låt ditt sunda förnuft segra så tror jag att du kommer se vad du bör göra. Sen är frågan om du gör det. Jag tror att handlingar sprids oavsett om de är goda eller onda. Om någon börjar göra gott kommer näste person följa färg. Och det är en evolution som du själv kan påverka.