söndag, september 29, 2013

Klappat och klart

För mig har alltid kritiskt tänkande varit en central del i verkligheten. Som det heter: Det finns två sidor till varje berättelse. I detta fall tänker jag på t.ex. nyhetsrapportering från Syrien, den friande våldtäktsdomen och registret över romer. För att bena upp det så blev jag igår upplyst om att det i Syrien finns ca 8 grupper som slåss mot regimen i Syrien. Det som inte förmedlas är att om dessa grupper skulle inom citationstecken vinna över regimen, vad skulle hända då? De har vitt skiljda ideologier och ett samstyre mellan dem skulle vara snudd på omöjligt. För mig är det Libyen återigen. Har någon hört något om vad som händer i det landet efter att Khaddafi blivit störtad?

Vidare till domen som gått från Tingsrättens fällande dom till Hovrättens friande. Jag lägger ingen som helst värdering i beslutet, jag är mest nyfiken (i brist på bättre ord) på vad som fick hovrätten att ändra domen? Vad fick dem att gå emot Tingsrättens beslut? För mig är rättssystemet och kvällspressen två diametrala punkter. Det stod inget/lite om den fällande domen, men den friande domen fick löpsedlarna att gå varmare än om någon politiker sagt att de håller med Sverigedemkraterna. Vi spar den till nästa gång. Det finns trots allt en anledning till att en juridikexamen är svårt att nå, och det är i min värld för att alla fall inte är så "open and shut" som media vill förmedla. För att kanske dra en extrem parallel så är det anledningen till att vi inte bränner häxor längre. Rättvisan har alltid rätt...och ibland fel.

Vidare har vi registret över romer. För mig är det snarare en tankeställare för dig själv, eftersom det mig veterligen inte framkommit några faktan än VARFÖR registret är upprättat. Det enda som etablerats är att registret finns och att det finns 2-åriga barn med i det. Jag läste en blogg (ja det händer) där en man försvarade registret med hänvisning till att det händer att personer sätts i styrelser fiktivt för att sedan en annan person ska kunna få den platsen genom släktskap. Rannsaka dig själv för en stund och tänk vad du hade gjort om media publicerade att det fanns ett register över Hells Angels eller alla med samisk anknytning. Hade du gjort samma bedömning då?

Min poäng är att vi oftast gör en snabbanalys och äter upp det media matar oss med utan att tänka ett steg längre. Rätt eller fel har successivt fasats ut till populistiska löpsedlar som i slutändan bara handlar om kronor, inte värderingar. Det är därför jag inte hoppar på tåget direkt när någon orättvisa rapporteras i media och jag hoppas att jag genom dessa rader fått dig att i alla fall överväga det. Kritiskt tänkande är sunt. Hur använder du ditt?