onsdag, juli 10, 2013

Min mulla och jag

Ännu ett sommar då solen inte lika lätt kunde besegra horisonten som för halvannan månad sen. Soltörstande svenskar inklusive yours truely såg varje sekund av värmande solljus som en nyfödd kalv ser sin kvigas juver. Vad skulle denna sommar innefatta? Hur skulle årets längsta dag passera i år? Frågor som kanske inte ställs högt, men som ändå ligger där och ruvar. Med handen på hjärtat kan jag inte säga att jag var särskilt frågvis just denna sommar. Nöjdheten bestod i vetskapen av att några resor utanför socknen skulle ske, och mantrat "Don't think twice, it's alright".

Det som oförhappandes välte omkull mycket av sommaren var (som vanlig) inte något speciellt. Det som däremot var relativt oväntat var källan och budskapet som levererades. Ibland kan för många ryggdunkar leda till att ditt huvud begravs i sanden, när det egentligen behöver vara ovanför axlarna. Med handen på hjärtat, är inte också du inrutad i en mondän vardag där stabilisatorn i den är vetskapen att din ledstjärna är den rätta vägen? Per definition har du skapat dig själv en egen religion som du tror på, dvs. tron på dig själv och ditt.

Om det var åren som passerat eller tid/plats/tillfälle som gjorde att min tro börjat vackla, och faktiskt tro på att denne nye profet faktiskt hade rätt, lämnar jag osagt. Det skrämmande var att det mest smittsamma viruset av alla nått min sfär, och nu börjar sprida sig. Idén att jag kan ändras, ändra ideologin och ta på mig ett par nya glasögon känns skrämmande.....men samtidigt välkommet. Handen på hjärtat, hur ofta erkänner du fel och framför allt ideologiska sådana?

Jag tror att vi behöver någon som har en annan frekvens och flow att höra på då och då. När jag var verksam in om idrott hade jag alltid ett mantra för att motivera mina spelare: You can always be a big fish in a small pond. I detta fall är ditt sinne dammen och dina tankar fisken. Hade du fiskat i min damm hade du fångat en baddare. Med dessa ord lämnar jag dig och hoppas att du vågar lyssna, och framför allt lyssna på någon som kanske ger dig en obekväm sanning. Till dess att ideologin sätter sig kommer jag och min interna mulla debattera fakta fram till paradigmskiftet. Fram till dess vidhåller jag att jag har rätt. I stora drag.....