lördag, januari 05, 2013

I wish

The power to be omnipotent. The ability to turn back time, undo bad things, make bad go good, make the sun shine on the just and the unjust alike.

Det är vad jag vill. Jag har gått igenom en metamorfos de senaste åren. Sämre har ändradts till ett dåligt val. Sjukt har blivit kurerbart och svarta ögon är bara ett par linser. Jag är fullt och fast övertygad om att det finns gott i alla. Det är därför jag blir nedslagen av människor som kräver en mans huvud på en påle för ett simpelt misstag, öga för öga och ett skålpund kött till den som blivit oförrättad. Är det verkligen i den världen vi vill leva?

För en gångs skull ska jag faktiskt citera bibeln: Att fela är mänskligt, men att förlåta ör gudomligt. Därför måste jag också tillstå att jag är på den nedre skalan av dem som har tagit till sig denna ordstäv. Varför? Ingen aning. Om jag skulle låta ordet sväva fritt så är det min grundkänsla av rätt gentemot fel som fått sig en törn. Jag sätter framför allt de som är nära mig på en pidestal eftersom jag vill att de ska följa samma ledstjärna vad gäller rätt och fel som jag gör. En icke nämnd person ställde då frågan: -Vad är det som gör din livsåsyn till den rättfärdigade?

På den frågan har jag inget bra svar. Jag kan bara ställa frågan till dig, ´vad är rätt, och vad är fel?´ Jag tror ändå, och jag måste tro att vi kommer komma fram till ett någorlunda likvärdigt svar på den frågan. För om svaret från din sida blir ett cyniskt och likgiltigt svar à la:´ ´Äh, världen är ändå körd så varför ska jag bry mig?´, då kommer vi nog behöva ta en kall och snacka lite.

Jag har lagt upp Charlie Chaplins tal från filmen "Den store diktatorn" på Facebook för ett tag sen, och det han säger där, vilket är ord från 1940, får mig fortfarande att rysa. Jag ska inte orera om det utan kort och gott säga att empatin inte får dö. Den dag du accepterar att kyla och cyniscism är en verklighet snarare än ett långt förgätet sätt, den dagen vill jag inte vara där med dig, för då kommer jag nog fälla en tår.

En side-bar är att jag snodde början av talet till min toast när en av mina bästa vänner gifte sig. Tack Sir Charles Spencer Chaplin, orden kom väl till pass. Här är länkten till klippet om du inte sett det. http://www.youtube.com/watch?v=WibmcsEGLKo