onsdag, juli 24, 2013

Facebook

Saker jag gillar med Facebook: När det går bra för någon (ej skryt), att jag får veta när du fyller år (även om jag ibland missar detta), roliga länkar, udda inlägg, att bli bjuden på event, dåliga reklaminlägg att skratta åt, att själv ha möjligheten att få sprida lite glädje, bra musiktips, möjligheten att se hur någon som bor på andra sidan planeten eller kanske bara i en annan stad har det och möjligheten att hålla kontakt med människor som bor långt bort eller jag inte träffar allt för ofta. Saker jag ogillar med Facebook: Att puffar inte längre används, meningslösa statusuppdateringar (à la "äter lunch"), bilder på vardagsting (maträtter, en gatuvy utan speciell mening), för lite naket, ensidiga statusuppdateringar (din bil, ditt husdjur, ditt barn, din utsikt från balkongen. Lägg upp det, men den 17:e gången i rad som du lägger in något som rör samma ämne, ger det mig en bild av en ganska ensidig och fantasilös person. Jag förstår att det är en viktig del av ditt liv, men jag lovar att jag/vi förstått det efter 4-5 inlägget. That's right, I said it.) och att det är på tok för lite naket. Klev jag på en tå? Gjorde jag dig glad? Berätta. Du har all rätt att skriva en arg kommentar, gilla eller skicka ett glatt meddelande. Men ärlighet är bristvaran vi allt för sällan handlar med, och allt för ofta sublimerar. Det är Facebook. Det är alltet. Det är vi.