torsdag, maj 01, 2008

Jag gillar Lidl

I och med titeln har jag gett mig själv ett berg att överstiga eftersom de flesta ser Lidl som en budgetbutik med rätt dåligt sortiment.
Och där har du också rätt. Det ÄR en budgetbutik och jämfört med de etablerade butikerna är utbudet inte detsamma.

Men det finns guldkorn och även en del kända märken. Det är dock inte därför jag gillar affären i fråga.
Nej, det är för känslan. Varje gång jag sätter min fot där får jag känslan av att jag kliver in i en affär någonstans kring Medelhavet och för ett kort tag är gatan utanför inte Sveavägen, utan en lite dammig sådan med en 3 bent hund utanför och en redan gassande sol trots att klockan bara är 10 på morgonen.
Det är markant mycket kallare i butiken än ute, förutsatt att det är sommar här och utbudet påminner skarpt om det utomlands. Många okända märken blandat med några kända. I butiken får jag också känslan av att varorna bara är framställda utan den medvetna styrningen och frontningen som finns i "vanliga butiker".

Och när jag sedan köper min klassiska "vakna-upp-utomlands-i-ett-tillstånd-av-svårt-bakrus-och-i-behov-av-näring-så-jag-kör-en-klassisker" frukost som består av 1/2 liter chocolate mooo (någon sorts chokladmjölk), ca 1/2 liter passions- eller persiko-yoghurt och några bröd, företrädesvis croissanter, då är jag verkligen utomlands, om än för ett kort ögonblick.

Så ur den synvinkeln hoppas jag du förstår varför jag gillar butiken och ingen grovfralla med filmjölk kommer någonsin kunna ersätta den klassiska utomlands bakis frukosten.

När åker vi? (Antingen till Lidl eller utomlands - you pick)