fredag, april 18, 2008

Feta kossor ska ha spö.....

Jag gillar att börja med en ögonöppnare. Uttrycket är lösryckt ur en fylledialog/samtal för länge sedan men kontentan är oförståelsen över hur man kan låta sig bli överviktig/grovt överviktig.
Villigt erkänner jag att min förståelse för detta var, låt oss säga, marginell för några år sedan. Men med jordsnurren (ville bara bli lite Bullen) kommer också insikt. Allt är inte svart och vitt.
Dels baseras det på att jag alltid varit väldigt aktiv och inte förstår varför man inte vill gå ut och spela/göra något.
Sedan har jag inte sett eller viljat se det psykologiska i det hela. Inte förrän jag drog på mig fysiska skador som hindrade mig från detta och renderade i att jag låg hemma och tyckte synd om mig själv och löste det genom att äta nachos, dricka cola och bara glo förstod jag mer.

Det fick mig också att uppskatta sinnesfrid på ett annat sätt. Att vara nöjd med sig själv och med livet är mer viktigt än om du lever upp till Calvin Kleins ideal. Samma sak gäller också anorexia. Jag förstår/förstod inte varför man slutar äta? Det är basic, något man gör.....som att andas.

Ett intressant faktum är hur de två sidorna av spektrumet betraktas. En person med anorexi är det något fel på och det är modeindustrins och världens krav på perfektion som får dessa personer att inte äta.
Men när det gäller överviktiga så är det något man inte kan hjälpa. Men om du tittar på dem som är med i tex "Du är vad du äter" är det inte konstigt varför de blivit överviktiga. Sen är min åsikt att det de försöker göra i det programmet är fel. Att helomvända någon från att äta hamburgare och pizza till sjögräs och råris är snudd på omöjligt. Att lägga om sin kost är en process i olika steg. Börja med fullkornspasta och substitut för läsk/kaffe. Sen tar man det därifårn.
Det skulle vara kul att se statistik på hur många av dem som är med i programmet som gagnas av det. Men det är det det handlar om hela tiden - att gå NER i vikt.

Hur många löpsedlar har inte tryckts där någon beskriver hur de gått ner en massa eller hur vi ska göra för att gå ner i vikt? Vart är alla de moralkärringarna som gnäller på H&M reklamen här som tar undernärda i försvar? Hur kul kan det vara att se dessa löpsedlar när man är 165 och väger 35 kilo?
Men det är en skrämmande skärskådning av vårat samhälle i västvärlden och det summeras i ett ord - konsumtion.

En TV som är 3 år gammal, fungerar utmärkt, men har inte den senaste whatever-funktionen slängs helt sonika för att en ny skall köpas in. Och det är bara ett exempel.
Överkonsumtionen börjar ta sådana proportioner att det är snudd på löjligt. Exemplen är flera, men summan densamma. Vi håller på att såga av den gren vi sitter på.......och istället för att hålla i oss i trädstammen så behåller vi det krampaktiga taget om vår kaffe latte samtidigt som handsfree'n på mobilen blinkar för ett inkommande samtal.

We are not what was intended........

2 Comments:

At 12:37 em, Blogger max said...

Fan vad jag blev sugen på nachos med guacamole.

 
At 1:23 em, Blogger Martin said...

Let's svull!!!!

 

Skicka en kommentar

<< Home