måndag, april 28, 2008

Mini-amerika.

Roberts coffee, Coffee house by George, 50% sale, bananas are for monkeys, nice price.......och så fortsätter det.
Allt fler saker börjar få en engelsk klang och det stör mig.

Nu låter det här kanske som den största dubbelmoralen of the century eftersom jag är väldigt USA-influerad och det är inte helt ovanligt att jag slänger in ett "fuck it" eller annat engelskt uttryck. Skillnaden är att jag gör det spontant, medans de som använder dessa uttryck gör det medvetet.
Det känns beklämmande att vi inte kan nyttja det svenska språket och behålla våra egna uttryck.
Fördelen kan argumenteras att folk tvingas lära sig engelska och det skapar ett flerspråkigt folk. Dock tror jag inte dessa få ord och uttryck kommer höja språkmedveten nämnvärt.
Du får kalla mig bakåtsträvare om du vill, men för mig handlar det om att värna om det egna språket. Det är vår identitet, vår prägel.

Så stödj ditt lokala Café och handla på rea. Varför?
Because you're worth it......