onsdag, februari 06, 2008

Gratistidningarna blir kvällstidningar

Så var dagen kommen. Jag tycker på något vis att de tre gratistidningarna (Metro, City och Punkt.se) inte riktigt fallit in i kvällstidningarnas sensationalist tabloider. Men nu har även de fallit för trycket och börjat sälja röven. Det som föranleder dessa ord är följande:

City:
"Sexdomen är ett hån"
1) Bakgrund. En kvinna har enligt utsago blivit drogad och fotad naken. Varför är det en "sexdom"? Varför inte bara en dom? Svar:Sex säljer.

2) Sidospår, men varje gång jag ser en bild på City's chefredaktör står han med en bister min och med armarna i kors i samband med en artikel som är rätt i tiden och jag blir bara förbannad över det. Allt som denna man skriver känns bara så inställsamt och intetsägande. Är du chefsredaktör ska du sticka ut hakan och ha något unikt att komma med. Han tar aldrig ställning i något som är speciellt eller går lite emot strömmen. Opinionsbyggare? Snarare vindflöje.

Metro:
"Pirate bay tar inte bort barnporren"
1) Om du går in på www.piratebay.com och söker på, säg hero så ser du hur många träffar du får. Och jag har svårt att tro att de som lagt upp bilderna döpt dem till barnporr e.d. Så projektet för dem som driver sida att gå igenom allt som läggs upp är som att leta i vattnet kring Stockholm efter Palmes mordvapen (som att det ligger där, men det är en annan femma)
Poängen är att löpsedeln bara har en funktion - att svärta ner Pirate bay. Gemene man som inte har en susning om internet, torrents etc. får då en association till Pirate bay som något negativt, men inte pga deras verksamhet i sig, utan ett totalt sidospår.
(Sen kan man tycka vad man vill om fildelning, men det är inte poängen här)

Dessutom får Metro ett löp med ordet "Barnporr"=Bra business.

Sen är det long over due, men vad fan hände med Aftonbladet fredag? Klick som är ersättaren är en minivariant av Vecko-revyn e.d. En typisk tjejtidning med noll appeal till 50% av folket i landet.
Så ska jag fördummas tänker jag fan göra det med sprit och inte med ord så snedvridna att serpentiner ser raka ut.
Men morgontidningarna då?
Problemet med dem är att DN och SvD går lite för långt i andra riktningen i försöket att särskilja sig från skvallerpressen att det blir verbal onani snarare än rapportering av nyheter.

Jag antar att det är just VILKEN information vi får till oss som jag reagerar över. Vi blir matade med kändisars selektiva kirurgiingrepp, chocker/kupper i alla dess former och annat trams som snarare än att informera oss om vår omvärld förser oss med skygglappar.
Jag kan villigt erkänna att jag är rätt dålig på att läsa tidningar och att hålla mig à jour med världen.
Men när tidningar som skall vara mitt forum för information tillhandahåller mig med all denna smörja så kan man fråga sig vad som kom först - hönan eller skvallret om att hönan blivit på smällen med tuppen som har färgad tuppkam?