söndag, november 25, 2007

Skiten hittar en ändå

Vart finns det där perfekta gömstället? Där trubbel inte hittar en och allt flyter på. Jag vill minnas att jag, i ett övermodigt tillfälle skrivit att event, även tråkiga sådana livar upp tillvaron.
Om sanningen ska fram så har jag på sistonde försökt leva en trubbelfri tillvaro. Hur gör man det? Jo, du eliminerar sådana saker som generellt brukar skapa problem i ditt liv. Alla har olika ömma punkter, men tre som jag tror är universala är familj, kärlek och pengar. Tex, spelar du spel om pengar blir det ett stressmoment om du börjar förlora. Ja, du förstår teorin.
Det som dock är oundvikligt är den fjärde, okontrollerbara faktorn. Vänner som belastar dig med vetskapens börda.

Jag tänkte här gå in på detaljer, men det tjänar ingen på. I korthet så har jag blivit ombedd att ljuga för en väns räkning och omständigheterna gör att jag inte är helt nöjd med det. Eftersom jag tidigare valt detta som forum för något som jag borde sagt direkt till personen i fråga ska jag försöka gå emot min personlighet och också göra det. Så inga smaskiga detaljer, inget skvaller.
Du som läser får helt enkelt nöja dig med att veta att jag har mycket svårt för människor som bryter förtroenden. Det är nog mitt mest finmaskiga nät som avgör vem jag är bekant med och har förtroende för.
Scenario:
Du är ute på lokal, säg Café Opera och in kommer fröken Fager som har ett förhållande, om än ett olyckligt sådant. Du är intresserad av henne, vad gör du?
Jag fick rådet av en vän att köra på och inom mig så ville jag göra det. Men där kom personligheten fram. Den liknelse jag kan dra är när Mark Levengood på en talkshow ombeds att svära och skälla ut en person. Efter mångt och mycket trugande från programledaren spänner han sig och ut kommer det efter en lång paus:.......nej, jag kan inte.
(tjejer byt genus för att historien ska fungera för er. I jämlikhetsdebatten kände jag mig obligerad att lägga till detta för att inte trampa någon på tårna.)

Man kan ta tigern ur djungeln, men inte djungeln ur tigern. Vi är nog mer programmerade än vad vi tror. Om någon vill bli basic-analyserad i sin personlighet, ge mig 3 ord som beskriver dig så kan jag fylla i rätt många till....vill jag tro i alla fall.
Och där kan du också börja lära känna en person som du träffat hela livet, men hur pass väl känner du dig själv? Vad har du för triggerpoints? Vad gör dig glad? Vad gör dig ledsen?
Lär du känna dig själv (nej, inte på det sättet...pervo) bättre är det också ett stort steg mot att bli en bättre och mer komplett människa.
Slow motion is better than no motion.
Lev väl mina vänner. En dag kommer vi alla gödlsa liljor........