fredag, november 02, 2007

Och priset går till........

En vanlig fredagmorgon. Har precis missat 32-tåget, men det är ingen fara på taket, jag har tid.
För att döda lite av den tiden slår jag upp dagens City. Förstasidan vittnar om problem i den borgliga regeringen igen och att 8 av 10 vill riva slussen. Inget speciellt.
Men så slår jag upp tidningen och möts av rubriken "Anton+Snoop=Peace"

Det visar sig alltså att killen som startade "Nej till våldet"-gruppen på Facebook har vunnit priset Free your mind under gårdagens MTV-gala. Och det som fick sista ljuset i min kandelaber att brinna ut var texten "Antivåldskämpen Anton....."

Antivålds....KÄMPEN!!?? Han startade en grupp på Facebook - that's it. Vilket jävla hån! Nu är insändaren till samtliga tidningar nära.
Det började i och för sig redan i tisdags tror jag det var, när löpsedeln lyder:
-Våldet fortsätter, trots protesterna.

Så du menar att 100.000 personer på det otroligt inflyteserika forumet Facebook och en demonstration på Sergels Torg INTE ändrade hur samhället ser ut? Total chock.
Det är med största sannolikhet samma människor som fick x-antal 100.000 i anslag 1994 för att stoppa knivvåldet och efter långa och svåra överläggningar kom fram till den geniala idén att ställa upp två containrar vid Kulturhuset där man kunde slänga sin kniv.
Det är idealister som får oss realister att gå under.

Eller så är det jag som bara är avundsjuk för att jag inte fick träffa Snoop......