söndag, september 23, 2007

Nej, det är inte underhållning

Varför håller programmakare och svensk tv......nej global tv på att fördumma oss? Råkade mot bättre vetande behålla zappningen på 4 ett litet tag för länge igår. Det var då "Idol" som spelades upp. För mig är det programmet 99% skit växlat med någon som sjunger bra eller är underhållande.
Resten är falsksång, gottande i andras misär och ren och skär oförskämdhet. Det säger en hel del om oss när någon i en "jury" sitter och säger att de överväger självmord när de hör någon sjunga, osv osv. Varför är det nödvändigt att håna någon som gör sitt bästa?
Nu till den obligatoriska motpolen. Nej, jag är inte så naiv att jag tror att ALLA går dit för att bli idol. Vissa har kanske förlorat ett vad, e.d, men om någon går ut ifrån ett rum gråtande, där de försökt imponera 3 självutnämnt omnipotenta avskum som gör sitt bästa för att göra nåns liv miserabelt. Underhållning? Knappast.
Slut-finalerna är om något ok, då det finns viss talang där och det engagerar en stor skara människor på ett positivt sätt.
Ge mig hellre make-over program, även om de är för många och för få bra just nu. Det kommer åtminstonde något positivt ifrån dem.

Sen har vi docu-såpor......hmmmmm. För mig går de ut på att visa:
a) Människor som diskuterar banala saker.
b) Människor som bråkar om banala saker.

Det jag motsätter mig mest är att människor med allmänt konstiga värderingar och rent ut sagt idiotiska idéer får härja i underhållningens namn. Vi pajar en bastu, pissar i folks väskor, skäller ut folk på fyllan osv.
Ni som nu tänker ta den lilla skaran någorlunda vettiga människor som deltagit i dessa såpor i försvar, betänk att sådana genier som "Robinson-Robban", Linda Rosing och "Baren-Meral" går i bräschen för de som syns och hörs mest. Seriöst, upp med handen, hur många vänder stegen mot Pressbyrån när löpet på Aftonhoran....förlåt, Aftonbladet lyder:
-Lidan Rosing slutar vika ut sig.


Någonstans måste även den mest inbitne Darwinisten börja tvitla på evolutionsläran.

Å andra sidan är ju dessa ett perfekt exempel på nutidens kackerlackor och råttor - de sanna överlevnadskonstnärerna.