fredag, mars 30, 2007

1-2 mot Nordirland???

Ok, först och främst, jag är inte så förtjust i fotboll. Basket och hockey kommer definitivt före. Men självklart finns det en plats för landslaget och deras matcher.
Eftersom jag har några amatöranalyser efter matchen och inte vill spamma Mackans kommentar-spalts så slänger vi ihop lite galla här.

Helt otippat börjar jag med att citera kommentatorerna. Efter att ha läst Max blogg har jag börjat lyssna lite nogrannare på kommentatorerna för att se om de verkligen är så dåliga som påstås. Så....
När startelvan presenteras och mittfältet läser Ljungberg-Andersson-Svensson-Alexandersson följer kommentaren:
-Ja, man börjar ju med det laget som man litar på. Det är ju gamla trotjänare som man vet vad man får ut utav som startar.
Sedan följer samma kommentator upp med meningen:
-Ja det är ju klart att Isaksson ska stå, Shaaban har ju inte gjort en tävlingsmatch sen i Oktober.

VA ÄNDA IN I HELVETE???
Svensson, Alexandersson och Andersson har väl gjort lika många minuter sen i oktober som Kim eller Chip gör på en vecka.
Lite kontinuitet tack. You say tomato I say potato?

Jag har inte fallit in i "avgå Lagerbäck" kören. Inte efter Trinidad & Tobago matchen (0-0 är inget bra resultat, men vi spelade bra fotboll. Att vi inte gjorde mål kan inte hänga på taktiken)
Men jag tycker att en viss flexibilitet krävs.
Ställer han inte frågan till sig själv:
-Ok, jag har en av världens bästa anfallare i laget, men denne underpresterar varje match, hur ändrar jag på det?

För att citera kommentatorerna igen:
-Alxandersson driver upp på högerkanten med sin känsliga högerfot.
*TJONG*
Bollen landar nånstans i sektion C4. (C4 är nånstans nära Nordsjön och inte Nordirländska målet)
Alexanderssons fot i matchen var lika känslig som Traci Lords röv. Fan vad tröstlöst det måste vara att vara anfallare och få såna bollar att jobba med. Inte direkt Inter-klass på vår höger mf.

Min poäng är att förbundskaptenen ibland blir lite för rigid i sitt tänkande. Jag tänker inte hymla med att jag inte gillar Anders Svensson. Hans bäst före datum har gått ut och det är dags för ett byte. Det känns som att någon måste vara långtidsskadad eller sluta för att någon annan ska få chansen. Eller att det inte finns några andra alternativ (se högerback)

Mitt klassiska exempel är refererat till basket. Tror det var säsongen 2001 då Antonio Daniels skulle ta över point-guard rollen från gamle trotjänaren Avery Jonson som lett laget till 2 titlar.
Men, från ingenstans blir han förvisad till bänken för att nån fransk rookie kommer in och tar rollen. (Detta var rätt anmärkningsvärt innan folk fått upp ögonen för honom eftersom han var rookie och DESSUTOM, fransman) Vem var det?
Tony Parker, nu en av ligans absolut bästa pointgurads som gjorde flest poäng i 3-sekundersområdet förra året. Alltså inte nån lång 2.10 cm jätte, utan en 186 cm "lång" guard.

Min poäng är att man ibland måste låta talang utvecklas även om utvecklingen sker i landslaget.
Det avspeglas ju rätt tydligt när folk lirar i Lyon, Inter och Roma. Inte Halmstad, Malmö eller IFK.

Jag röstar för att handbolls-gurkburk-Bengan blir förbundskapten. Tänk er själva, en svensk gurkburk som luckrar upp ett försvar - klockrent.

Jag är kluven till om Sverige går vidare eller inte. Vi brukar ju ha en plattmatch då och då men ändå lyckas vi kvala in till de stora mästerskapen. Men det är inga dåliga lag vi tampas med nu och både Lettland och Island som är ute ur leken är skräll lag och inga lätta 3 poäng.
Vi börjar med Danmark.