onsdag, maj 23, 2012

Gästspel i dumhetens tecken

Jag kunde inte hålla mig. Dumheter i nyheterna gör att jag måste dryfta mina tankar och detta blir forumet. Cancerfonden har skrivit en debattartikel i Svenska Dagbladet där de kritiserar klädföretagets senaste reklamkampanj med motiveringen att modellerna på bilderna är för bruna, hur man nu definierar det? För det första är alla modeller mörkhåriga och har ett utseende som lätt kan påvisa en härkomst från t.ex. norr Sydamerika där man har mörkare hy än oss nordbor. Detta gör att deras mörka hy inte alls är något anmärkningsvärt. Vidare skriver Cancerfonden i sin artikel att detta i sin tur kommer att "bidra till att allt fler förlorar livet i hudcancer". Min frågeställning här är tudelad. Först: Finns det någon på den här planeten som inte är varse om risken för hudcancer vid för kraftig solexponering anno 2012? Med tanke på den mediala figureringen rörande hudcancer och kraftig solexponering känns det föga troligt. Vidare står det t.o.m. en varningstext på flaskan med solskyddsfaktor. Om en person trots dessa varningar väljer att sola så till den milda grad att de ska uppnå det tidigare nämnda skönhetsidealet, ligger verkligen ansvaret på företaget? Har inte den som solar något ansvar? En solklar (no pun intended) parallell är alla som stämt McDonald's för att de bränt sig på varmt kaffe. Måste H&M-reklamen följa med en text där det står: Varning! Om du inte har rätt hudtyp kan försök att nå denna typen av solbränna leda till cancer. Fråga nummer två: Var drar vi gränsen för detta sociala ansvar, eller CSR=Corporate Social Responsability? Det finns reklamfilmer där personer surfar på tågtak (Mobilföretaget 3), bebisar på ca.1 år åker rullskridskor (Evian) och en surfare som surfar en enorm våg mitt i en orkan (Powerade). Det kan tyckas att mina exempel kan besvaras med den enkla frasen: Men, ingen är väl så dum att man gör det? Skillnaden är att det alltid är ett mer kritiskt gränsdgragande för förnuft när det kommer till reklam som berör utseende, varför det? Varför ska inte all reklam som kan leda till fara för livet eller ohälsa ses genom samma lupp? Däri ligger en oerhörd dubbelmoral. Min poäng är att det är hög tid att sluta beskylla andra för de dumma misstagen vi gör. När vi börjar leva i ett samhälle utan eget ansvar, och rätten att skylla alla egna fel på en tredje part, som sprickorna i civilisationen börjar bli allt tydligare. DU är ansvarig för dina egna handlingar och är du inte kapabel att ansvara för dem kommer Darwinismen ta ut sin rätt.