söndag, september 27, 2009

Wow, var det så det såg ut???

I helgen som gick tog jag det lite piano, jobbade på lördagen och efter det var det upplagt för ännu en repa runt stan och den klassiska sena kebaben och ännu senare söndagen.
Men så blev det icke. Jag idkade abstinens och antog för andra gången i år rollen som designated driver. Skillnaden var dock att turen nu var Enskede-Tyresö-Stureplan (i den ordningen) och förra gången var det Venice beach-Hollywood. Med andra ord två helt diametrala resor.
För att vara en kille som inte kör bil särskilt ofta blir det en hög andel DD-körande alltså.

På förfesten kändes det inte som något märkvärdigt att dricka Loka istället för Carlsberg, men väl ute börjar de små sakerna märkas. De som händer på mer än en armlängds avstånd dvs.
Du lägger märke till ett spindelnät. Du ser människorna runt omkring dig med en viss klarhet. Men det som verkligen står ut är de banala diskussionerna och dialogerna som uppstår.
En stilla tanke då detta upptäktes blev till den stilla bönen:
-Oh du store, säg att jag inte tillhör den här skaran som häver ur sig mer skit än en elefant på katrinplommondiet.

Detta var självklart en förlorad kamp innan jag avverkat första stavelsen, men för ett tag kunde jag hålla lögnen vid liv.....ett kort tag.
Väl på lokal kändes trängseln lite mer irriterande, men inte mer än att samtalen med vännerna blev lidande.
Vad som däremot fångade mitt öga var killen som efter att ha passerat en dam i sällskapet lutade sig fram och luktade på hennes hår.
Jag log, han såg att jag såg och sen skakade jag lätt på huvudet.
Små detlajer som du inte lägger märke till med några öl innanför västen.

En annan detalj som också märks är att du inte kommer vara den som instigerar en line dance, kavaj-helikopter med slipsen på sned eller på annat sätt drar igång stämningen. Du är oftare ett bihang snarare än den som går bräschen helt enkelt och det ter sig rätt naturligt i och med hämningar, mod och bedömningsförmågan av risk/belöning i takt med att klockan närmar sig och passerar kvart i tre.

Men i retrospekt skulle jag nog tagit de där ölen ändå. Det hade renderat i att jag inte spelat badminton på söndagen och inte haft sån förbannad träningsvärk i r**en. Å andra sidan hade jag haft rejäl träningsvärk i levern istället.
Damned if you do - damned if you don't.

Skål kosmonauter!