tisdag, september 01, 2009

Zorro, Zimbabwe och Zink

Ack du frälsare, du gudomlige och ofelbara människa Zlatan.

Nej, jag ifrågasätter inte Zlatans talang. Jag undrar bara hur många löpsedlar till vi kan vänta oss där någon klurig redigerar myser när han kommer på att man kan byta ut S mot Z och vips har man en "ZuperZlatan".

Som det heter:
-Börjar inte det bli liiiiiite tjatigt?

Sen är jag innerligt trött på hans ofelbarhet. Det kan i och för sig bero på att jag läser Aftonbladet där Simon Bank skriver. Han är, för att uttrycka det milt, så långt upp i Zlatans röv att han är en mänsklig rektoskopi.
Dålig match? Nej, han fick dåliga bollar.
Hyfsad match? Han har större kapacitet och vi får snart se det.
Och så vidare.

Jag tror svenska journalister är rädda för att bli bannlysta från Zlatans presskonferenser som vid den beryktade bojkotten av media för några år sen.
Hur detta ens är tillåtet inom idrott är otroligt. Jag jämför med sport i USA som jag tycker sköts mer professionellt ur mediasynpunkt.
När Cleveland Cavaliers åkte ut i slutspelet i år tackade inte lagets stjärna LeBron James motståndarna vilket ledde till stor uppståndelse.
Han ratade också pressen efteråt och det hela renderade honom $10 000 i böter.
Jag efterlyser sådana regler i fotboll. Tror det skulle göra sporten gott.

Tyvärr tror jag heller aldrig Sverige kommer prestera några stordåd med Zlatan i landslaget. Detta av det enkla faktum att vi är ett mer lagorienterat lag och individualister med stort ego har mycket svårare att passa in i sådana lag.
Eller så kan jag vara kvar i 1994 - Rolle, Stefan, Tomas och Jonas, var är ni!!??