onsdag, augusti 26, 2009

Bra Polisen!

Nyligen körde polisen en raid på Götgatan där de stoppade cyklister som cyklade mot rött. Jag säger bara BRAVO! Mera, mera!
Varför tycker jag detta är så fantastiskt? Jo, det är dels för att jag hoppas att rödkörningarna minskar eftersom min uppskattning är att ungefär varannan cyklist cyklar mot rött. Men också av den enkla anledningen att det är rött.
Jag håller inte med röster som säger att cyklister tror att de är odödliga. Det är nog snarare en stor okunskap om trafikregler och trafikvett.

Till exempel tror jag många jämställer att cykla med att gå, vilket är helt fel eftersom en cykel räknas som ett fordon.
Det roliga är att nu får säkert bilister vatten på kvarnen i den eviga diskussionen om vilka som är sämst i trafiken (fotgängare, cyklister, bilister, yrkeschaufförer)
Mitt svar är enkelt - ALLA är dåliga. En kompis sa det bäst:
-Utgå ifrån att all runt omkring dig i trafiken är idioter så går det bättre.
Och det är sant.

Mitt aber just nu är cyklister som prompt ska vara längst fram. I och med de nya cykelzonerna som är framför stopplinjen för bilar kan nu cyklister breda ut sig 3-5 bredder i körbanan som är till för 2.
Det som är lustigt/surt är alla dessa människor på träskcyklar* som prompt ska stå längst LÄNGST fram trots att de knappt cyklar i styrfart. Även om jag till exempel står längst fram skall alltså dessa personer stå lite längre fram.
Detta renderar i att jag igen måste cykla om dessa cyklar vilket är svårt om de är 2-3 på bredd.
Det jag inte förstår är hur de resonerar. Jag har en racercykel, alltså en sådan som man tävlar med. Visserligen inte supersnabb, men ändå tycker jag att man borde se att det kommer gå snabbare än 10 km/h.

Men att hänga upp sig på företeelser, oavsett i vilket sammanhang, där man förväntar sig att människor agerar rationellt eller logiskt är något jag försöker undvika.
Som sagt:
-Utgå ifrån att all runt omkring dig är idioter tills de bevisat motsatsen.
Kanske en lite krass inställning, men i vissa fall är den väldigt applicerbar.