tisdag, augusti 25, 2009

Hyfs

Jag har retat mig på en sak den senaste tiden.
Det är företeelsen att vid ett samtal via Internet, en chat om du vill, är det tydligen inte nödvändigt att använda vanligt hyfs.
Antagligen är det jag som är lite gammalmodig av mig och inte à jour, men in min värld avslutar man alltid ett samtal med att säga hej då.

Kanske en banal sak, men jag tycker det är rakt av otrevligt att vid en diskussion inte avsluta den på ett hyfsat sätt.
Man säger hej då eller något synonymt när man skiljs åt från någon eller avslutar ett telefonsamtal, men på internet kan du bara helt sonika logga av utan att säga ett ord.

Om någon har en förklaring varifrån detta härstammar och om det är en kotym som jag missat är jag självklart redo att höra vari skillnaden ligger mellan Internet och andra kommunikationsmedel.
Dock kommer jag inte ändra min åsikt då jag tycker det är vanligt folkvett och hyfs att säga hej och hej då när man samspråkar med en vän.