måndag, augusti 24, 2009

Mat till hunden

Efter några veckor i det förlovade landet i väster (nej, inte Norge) står en sak jäkligt klart, det finns stora olikheter länderna emellan.

Istället för att jämföra alla våra olika nycker och seder tänkte jag för en gångs skull hålla mig kort och gå direkt på pudelns kärna som det heter.
Det som jag anser märkvärdigt är seden att ta en doggy bag när man äter ute.

I USA är det något du kan göra på i stort sett varje vanlig restaurang och inget som någon rynkar på näsan över. Det är till och med snarare tvärtom vågar jag påstå.
Här hemma är det dock en annan femma.
Det är snarare så att det anses lite ofint och att personen i fråga inte har råd att köpa mat utan måste ta med sig rester.
Jag antar att det kommer ifrån att vi inte har det som sed och därför anses det lite ofint.

Det finsn dock inget förutom denna skeva bild som stödjer varför man INTE ska ta en doggy bag. Istället för att maten blir sopor nyttjas den och ja, den som tar med sig maten får ett mål till.
Men trots detta tror jag många skulle tveka att göra det, just pga. att de förlorar anseende.
Är det inte rätt löjligt att detta är anledningen till att inte ta med sig mat som man faktiskt köpt?