fredag, augusti 08, 2008

OS

Känns inte hela det här med OS numera som en gigantisk kuk-mätar tävling mellan länderna? Tänk om ett värdland skulle få för sig att skicka in EN ensam representant som stod på arenan och viftade. Hela konceptet går ju ut på att göra något spektakulärt som är lite lite bättre än föregångaren för 4 år sen.

Men det går väl hand i hand med utvecklingen de senaste 30 åren (ge och ta) För att vinna måste man ta till mer och mer drastiska medel. Personligen har jag slutat bry mig om de flest individuella sporterna. Konditions- och styrkegrenarna kommer ju bara ner till vem som kan dopa sig mest utan att åka fast. Don't get me started on cycling and cross country skiiing.
Tyvärr har alla föregångare med allehanda preparat i blodet besudlat det som en gång var en nobel tävlan mellan atleter på lika villkor.
Vad finns kvar? Schack?

Icke, där finns det också lugnande preparat för att inte bli stressad i pressade situationer, men det är väl så nära vi kommer rent spel, i koncentrationsgrenarna.

Tillbaka till själva ceremonin. Visst är det en attest till vår art att visa hur duktiga vi är och hur långt vi har kommit genom att vi håller en grandios ceremoni som ska reflektera vår storhet.
Men det är också en omage till hierarkin och det pyramidiska samhället, där de mest välbärgade spenderar oproportioneliga summor på sådana spektakel allt emedans gemene man ombeds ge pengar till organisationer som hjälper dem som är förfördelade.
Dubbelmoralen är så avskyvärd att det gör mig.......ah!

Sen ska jag gå in på det där med att just hyckleriets moder får hålla i tyglarna. Eller vänta, det känns lite för politiskt korrekt just nu. Att ta avstånd från Kina, samtidigt som du säger att du bara är där för att tävla eller bara för att titta på spelen. Hur många hemma i stugorna (som det så bekant heter) uppmanar landsmännen att bojkotta OS för att i nästa ögonblick sitta klistrade framför TV'n och indirekt ge sitt bifallande?
Jag vill se basketen - that's it. Så jag håller mig neutral tills jag efteråt kan slå mig för bröstet och hävda att jag inte såg en minut av OS och därigenom är en hedersvärd person.
Hyckleriet vet ingen klass eller status. Den känner bara de falska orden.........