tisdag, juli 29, 2008

Att blogga

Det är ett märkligt fenomen det här med bloggen. I och för sig tror jag inte själva skrivandet är nytt, alla har väl nån gång plitat ner några ord i ett block eller dylikt. Men att gemene man nu har möjligheten att få sin röst hörd värdlen över. Det är rätt stort.
Det DU skriver kan läsas av ALLA på hela vår planet med en internet uppkoppling.

För mig ter det sig då väldigt märkligt att man inte gör något mer med det.
Idag tog jag mig för att läsa några av de "stora" bloggarna. Om jag säger vatten på kvarn så är det dagens understatement.
Min teori är att ju större något blir desto större är också chansen att denna modesak inte är något vidare utan just en modesak.
Det var kort och gott en dagbok i 90% av fallen. Men tyvärr så lyckades ingen av författarna gå djupare än att anklarna blev blöta.

Vem är då jag som kommer här och hävdar att det någon annan skriver är smörja? Vem gav mig den rätten? Bredbandsbolaget säger jag eftersom de bistår med min uppkoppling.
Självklart får folk skriva vad dem vill, men när substansen är ungefär som gurka, dvs det ser solidt ut, men är egentligen 95% vatten, då betackar jag mig och fortsätter vidare.

Sedan är språket oftast under all kritik. Det som jag kommer att tänka på är den eminenta TV-serien "Californication" där en ung dam säger "lol" istället för att skratta. Vår huvudrollsinnehavare ifrågasätter då detta och hävdar att internetspråket sakta tar död på vårat ordförråd.
Snart är allt en "brb" eller "lr" (en riktig anti-favorit hos yours truely)
Frågan som alltid är vad som är att ha en sund inställning till att något genuint inte besudlas eller bara ren och skär konservatism för att du lever i villfarelsen att "det var bättre förr". Denna eviga tvist mellan generationerna lär inte dö ut i första taget.

Jag skall dock tillstå att mitt skrivande är ett som baseras på inspiration, alkohol och nya erfarenheter. Om jag skulle ombedas att skriva på en daglig basis skulle orden här säkert tunnas ut succesivt eller så skulle jag hamna på torken med trådlöst bredband eftersom mitt alkoholintag skulle få även den mest luttrade rock legenden att höja på ögonbrynen.

Om du hittar en blog som INTE är:
*En dagbok
*Inställsam, dvs. ännu en som när något tråkigt händer (som killen som blev ihjälslagen på Kungsholmen) och då med krafttag plötsligt tar avstånd från gatuvåldet
*Skriven av, eller verkar vara skriven av någon som precis gått ut mellanstadiet

...let me know. Bra läsning är svårt att hitta i dagsläget.

Nä, nu ska ja sova. Ida har ja ätit indiskt. Det var gott. Sen gick ja på bio. Där vare en kille som ba skrek mitt i filmen. As-sjukt asså. nn =)

2 Comments:

At 1:17 fm, Blogger max said...

Läs min pingisblogg.. den är i och för sig riktigt ute på kanten av vad som kan räknas som ok för den oinsatte. :)

 
At 7:38 fm, Blogger Martin said...

En riktig kantboll skull man kunna säga.

 

Skicka en kommentar

<< Home