torsdag, februari 28, 2008

Resa söderut

En vän vars blog gick i graven innehöll ett väldigt roligt segment där han tog upp olika vänner och en liten historia om dem.
Så för att föra denna tradition vidare så tänkte jag berätta om en av våra road-trips för några år sen.

Årtalet är lite diffust, men jag vet att tiden var ungefär densamma som nu, dvs på vårkanten och 4 glada gossar beger sig söderut. Bilresan började med, om jag inte minns fel, en modevisning där några nya fina mössor visades upp och betygsattes.
Klockan var ju fortfarande bara barnet så resan fortsatte vit ännu ett tag till och med en person som vanligt av.

Så är timmen slagen och vi blickar ut över Vätterns skimrande vatten, Fred Åkerström ger oss en morgon och den klassiska Åbro Rivern är sådär god som en öl vid rätt tillfälle kan vara.
Självklart måste vi ju kommentera det fula trollet vid Jönköping och gubben i keps som inte kan köra bil.

Vi håller ganska bra tempo, om än med vissa pit stops eftersom ölen börjat flöda.
Kanske i lite för rask takt eftersom vi körde det gamla klassiska skylt spelet, dvs att alla har en skylt tilldelad och varje gång den passeras måste man ta en klunk. Blir rätt blött efter ett tag.
(Skall tilläggas att chauffören självklart inte dricker. Kanske självklart, men jag vill ändå understryka det)

Väl framme börjar vi inkvartera oss i ett litet studentrum som ska bli våran hemvist under helgen (det var planenen i alla fall)
Vi svidar upp oss och beger oss till Banken om jag minns rätt.
Min vän X börjar med att beställa in en nacho-tallrik då han känner sig lite hungrig.
Min vän Y blir sugen, och betalar 20 kr extra för att få lite mer av allt och lite starkare salsa. Servitören tror först att han skämtar, men ihärdig som han är den gode Y så propsar han på det och får sin vilja igenom. Störst vinner - punkt.

Sedan är det dags att börja inmundiga shots i alla dess former. Det är väl inte de starkaste, men trots att vi är utbölingar får vi riktigt bra pris. Det i sin tur leder till att vi köper fler, dricksar bra och får bättre shots. Vi ordnar även trevligt sällskap och sen är utsvävningen ett faktum.

Grädde på moset är att vi även får live-musik och min vän Z blir så exalterad att han bara måste önska en låt. Dessvärre tar de tidigare inmundigade shotsen ut sin rätt här och på något sätt på vägen fram tappar han balansen och ramlar rakt in i livebandet som trots detta håller god min och fortsätter spela.
Kvällen rundas av med eftergädda och slutar med att ingen sover på designerad plats.

Dagen därpå är vi lite slitna och utspridda. Z är spårlöst borta liksom Y. Men på något sätt lyckas vi sammanstråla och återgår till vår bostad för skrönor, Kapten Morgan och Monopol.
Det visar sig att Z har somnat i en städskrubb på Banken, vaknat någon timme senare när lokalen är öde, gått ut i köksdelen och gjort några knäckemackor med ost. Mumsandes på denna nattamacka sökandes efter en utgång blir han på ett ganska bryskt sätt utslängd från lastkajen av sur personal. Mackorna hade han dock kvar.

Vi gör en snabb pit stop hemma för att sedan få i oss den obligatoriska dagen efter-pizzan. Under måltiden blåser det kraftigt och det börjar även att snöa. Av någon anledning blir jag besatt av att övertyga mina vänner om att det snöar vågrätt pga vinden. I början vägrar de ge med sig, men i slutändan kapitulerar de för att slippa höra tjatet. Jag 1 - vännerna 0 =)

Vi återvänder och återupprepar gårdagens procedur, men lägger till lite skumpa följt av några hurrarop. Sedan är det dags för en taxifärd i en 15 personers taxi där vi högt och självklart längst bak i taxin höjder stämningen rejält med sånger såsom "Telefonen" (Se repmånad så vet du vilken det är)
Jag vet inte om vi störde eller gladde de som var med, men med sådant glatt humör kan jag bara se det som att vi gladde sällskapet.

Väl ute på stan får vi nån jet-set mode över oss och bara glassar runt. Absolut inte otrevliga, men vi vet om att vi är från Stockholm och lirar på det. Vi vinner på Black Jack, dricksar onödigt mycket och i slutet av kvällen är vi kungar i baren som det heter.
Vi avslutar med ett besök vid pastavagnen och även denna kväll förblir vår tidigare bestämda inackordering orörd.

Självklart filmas allt detta och det finns en uppsjö med smådetaljer som endast den invigde kan uppskatta. Hela filmen avslutas med en bizarr diskussion och att vi kör fel på vägen hem.

Detta är EN av många eskapader vi begett oss ut på och det är en saknad och svunnen tid.