onsdag, februari 13, 2008

Intressant föreläsning

Ingen aning om vart klippet kan finnas, men på SVT för ett tag sen såg jag en föreläsare som tog upp några intressant observationer.

Han talade om valet i USA inför en skara människor som tydligen var erkänt allmänbildade (hur man nu kollar det?)
Första fråga var om någon kunde räkna up 3 presidentkandidater i USA. Ca 90% av skaran håller upp en hand.
Succesiv höjning till 5 eller 6 där det tar stopp.

Nästa fråga är om någon kan räkna upp 3 av de 10 största företagen i USA. Samma sak där taket nås vid 7.

Sedan ställer han frågan:
-Hur många här kan säga vad Kinas ledare heter?
ca 30% har hand upp.
-Hur många här kan säga vad Indiens ledare heter?
10-15% hand upp.

Proceduren fortsätter med frågor om största företagen i de båda länderna och även fråga om vem Yao Ming är. Vet du?
Det är en 229 cm lång center från Kina som spelar i Houston Rockets. När han spelade sin första match visades den i Kina och tittarrekordet för en grundspelsmatch i NBA slogs med hästlängder. (Jag har för mig att det slogs när Houston mötte Milwaukee i år eftersom Milwaukee har en kinesisk rookie vid namn Yi Jianlian, dvs 2 kinesiska spelar i matchen)

Summan av det hela var att Kina och Indien i produktion ligger långt under våra kostnader och är på snabb frammarch. Kina och Indien har sammanlagt 2 miljarder människor och ändå vet vi så lite om dem, men däremot allt om valkampanjen i USA.
Värt att tänka på.

---------------------------------------------------------------------

Edit

Här är länken. Tack Petra. (Det visar sig att jag gjort en viss försköning av vad som sas, men jag tror att jag hittade poängen)