tisdag, januari 01, 2008

The "new" beginning

De sista gästerna har just lämnat lokalen och det är dags att lämna av. Sorry babe, I tried the best I could - honest.
Jag vet inte om det är den olustiga känslan eller efterfestens begivenhter som håller mig vaken, men en sak som jag vet kommer kvarstå imorgon är mitt förbryllade jag som ännu en gång står kvar och undrar varför människor gör vad de gör?
Tror nog jag måste kreditera det till förhållandet livet vs "jag-på-min-höga-häst", för just när jag började, förlåt, TRODDE att jag börjat få häng på människans beteendemönster och min egen självutnämnda goda personkännedom, så går en person/personer/nn och sänker sig. Ibland är det det där lilla steget som är förlåtligt pga dumhet, ovetskap eller brist på eftertanke.....eller som vi numera kallar det - doing a Martin.
Men det andra är det som förbryllar mig, lugn, vi ska komma till positiva mänskliga drag också. Men när en person av den där för mig helt oförklarliga anledningen gör något som jag inte kan kreditera till det ovanstående utan endast till.....ursäkta ordet, men illvilja, så blir jag ställd.
Fan - jag hade ju koll på det här.

Men samtidigt så har jag blivit glatt överraskad ikväll. Efter en kväll med Casablanca i spelaren så kan jag bara säga som Rick:
-Hmm, they grab Ugarte and then she walks in. Well, I guess that's the way it works.

När en faller bort kliver en annan fram. Jag är bara jävligt dålig på att acceptera att någon som jag gått i god för gentemot mig själv skulle göra något sådant. Det är ju ändå JAG som godkänt personen. Hur kan JAG ha fel?
Men det ska väl ändå vara tjusningen med livet - att lära sig nya saker. Men när man är inne i bubblan då något skitit sig, släpper in någon i den innersta cirkeln eller har yppat sin hängivelse till någon men inte fått något gensvar är det svårt att se det där ljuset från klarsyntheten av att ha "öppnat sig".

Det sista som man ska ha att hänga hatten på är vetskapen om att ha lärt sig en läxa och samma ed att ALDRIG någonsin göra om samma misstag. Tyvärr har vi inte lyckats särskilja oss från daggmaskarna som efter ca 100 försök på en dag lär sig (om än då fortfarande tveksamt om det är slump eller lärdom). Enda skillnaden är att vi gör det över en längre tidsperiod, men förnekar det.

Ain't it grand to be alive and stupid??????!!!!!

Gott nytt mina vänner. 2008 års motto är:
"Året då vi var där"


Ps. Tack för samtalet 01.13 inatt (nyårsnatten). Och nej, ingen ironi. Ds.