lördag, december 22, 2007

Tell me why.....

....I don't like mondays.
Sök på youtube, men om du kan din musik så har du den fan hemma. Det är nog en av de starkaste låtarna jag känner till. Och om du kan bakgrundshistorien blir den ett snäpp bättre.
Det handlar om en en collegestudent i USA som en måndagmorgon går upp och sätter sig i den högsta byggnaden på skolan och börjar mata med ett prickskyttegevär.
"And you can see no reason, cos there are no reasons. What reason do you need to be shot?"

När de väl griper skytten frågar de:
-Why did you do it?
-I don't like mondays.

Fuck, just när man börjar hitta lite hopp för mänskligheten så bubblar såna historier upp.
Jag tror det är det som tilltalar mig med Se7en (filmen)

David Mills: Wait, I thought all you did was kill innocent people.
John Doe: Innocent? Is that supposed to be funny? An obese man... a disgusting man who could barely stand up; a man who if you saw him on the street, you'd point him out to your friends so that they could join you in mocking him; a man, who if you saw him while you were eating, you wouldn't be able to finish your meal. After him, I picked the lawyer and I know you both must have been secretly thanking me for that one. This is a man who dedicated his life to making money by lying with every breath that he could muster to keeping murderers and rapists on the streets!
David Mills: Murderers?
John Doe: A woman...
David Mills: Murderers, John, like yourself?
John Doe: [interrupts] A woman... so ugly on the inside she couldn't bear to go on living if she couldn't be beautiful on the outside. A drug dealer, a drug dealing pederast, actually! And let's not forget the disease-spreading whore! Only in a world this shitty could you even try to say these were innocent people and keep a straight face. But that's the point. We see a deadly sin on every street corner, in every home, and we tolerate it. We tolerate it because it's common, it's trivial. We tolerate it morning, noon, and night. Well, not anymore. I'm setting the example. What I've done is going to be puzzled over and studied and followed... forever.

Så varför göra rätt för sig? Igen, som Magnus Betnér sa - om man har Leif Silbersky som advokat så ska man ha 6 månader för man är garanterat skyldig till något. Sen kan du åka till Holland och inte i det dolda, nej nej, rakt upp i nian i red light district så står tjejerna i ett fönster som en jävla minkkappa till salu.

Det är dags för tredje dyket. Kan du din "Stora blå" så vet du.
Jag fick till mig igår att jag kanske är lite för öppen och att "alla" vet vem jag pratar om när jag skriver här. Tro mig, jag försöker att vara så vag som möjligt och att bränna folk är inte min grej.
Men ibland så glider pennan/tangentbordet mig i en riktning där jag säger vad jag tycker och tänker utan någon större eftertanke. Och det är nog så jag är. Jag är buffeln i glashuset som inte riktigt märker när jag krossar porslinet för att jag svänger om röven lite för snabbt. Men det är inte av illvilja eller ondska som det sker, utan mest bara för att jag inte tänker innan jag talar.

Har mer, men det får vänta.