tisdag, december 04, 2007

Highs and lows

Det var ett tag sen sist, men igår var jag hos min psykolog. En timme av tankar som flyger fram och en skön känsla av utmattning efteråt.
Japp, det var dags för ett spinningpass.
Som sagt, en timme av du, cykel och oftast skön musik, beroende på instruktören. Det var där jag hade min epiphany. Svenska ordet? Uppenbarelse är väl det närmaste ordet, men min förklaring är att hitta "vägen" eller att nå klarhet. De två små orden gav upphov till vad som komma skall. Orden? High and low.

Visserligen var det ett tag sen jag hittade dem, men på något sätt glömmer man sig själv ibland och då blir det som det blir. Du börjar flirta med att vara på andra sätt och oftast brukar det sluta illa.

Highs and lows avser ditt humör och hur livet i allmänhet är ibland. Det går upp och ner. Jag var nog rätt naiv i början och förundrades över hur människor kunde vara så glada jämnt. Den nakna sanningen är att INGEN är 100%-ig. Alla har dåliga dagar och det egentligen dem som är de bästa. Hur kan det då vara bra att må dåligt???
Jo, för det är då du lär dig om dig själv och vilket skrot och korn du är gjord av.

-Det är inte hur man har det, utan hur man tar det. (C.W) alt.
-If life gives you lemons, you make lemonade. (M.H)

Och det är så sant. Vad gör du när livet bär emot, står du upp och kämpar, eller viker du ner dig och tycker synd om dig själv?
Vi är jäkligt snabba på att mikroanalysera alla runt omkring oss, men hur pass bra känner du dig själv?

Känner du till dina styrkor och dina svagheter? Hur reagerar du när du blir ansatt? Vad säger du när en vän svikit dig eller en älskad ljugit?
Ett inte lika allvarligt exempel, men ett som stämmer väl in på mig är sinnestillståndet på söndagar.
Med tanke på att man inte är främmande för att svänga en bägare eller två så brukar ett visst bakrus alltid göra sig bemärkt på den sjunde dagen. Då brukar också bakrusets usle vän ångesten komma krypande. Varför? För att du gjort bort dig? Spenderat för mycket pengar eller sovit i fel säng? NEJ!
Den enkla sanningen är att det är en kemisk reaktion i kroppen. Exakt vad det är kommer jag inte ihåg, men i stora drag är det samma enzym som bryter ner alkoholen som reglerar humöret.
Så nu vet jag det, alltså kan jag kreditera de flesta sega söndagarna till detta.

På samma sätt är det med highs and lows. Om du vet att livet inte alltid kommer vara en after beach på en balkong i Spanien i juli utan även ibland en lång promenad hem med trasig skor i oktoberregnet så är du förberedd på det.

På sistonde har jag inte riktigt haft oktoberregn, men i alla fall hål i skon. Mycket beror nog på knät. Jag behöver röra på mig och idrotta för att må bra och då är en månad på soffan raka motsatsen. Men jag har också lärt mig en ny sak om mig själv. Det hänger nog ihop med uppsvinget för det har varit ett annat ok.
Jag vill alltid ha det jag inte kan få.
-Exemplet blev extremt uppenbart nyligen då jag haft viss kontakt med en tjej som är singel. Men trots detta har jag haft en helt annan i tankarna som självklart är otillgänglig. Ibland ser man inte skogen för alla träd. För er som sett serien Scrubs så är det ännu mer ironiskt eftersom jag för ca 7-8 månader sen kollade rätt mycket på serien och då kommer just "vilja ha vad man inte kan få" upp och jag snudd på hånade detta tänk. Sånt ger mig ett skevt leende och återigen den lärdom jag drog av min far för ca 3-4 år sen under ett samtal i Mexiko.
-Jäklar vad mycket jag har kvar att lära.

Tillbaka till det här med att vara perfekt.
Först ett utdrag ur en Charles Bukowsi historia som jag försökt berätta sent på natten, med låt oss säga tveksam framgång. Det ska tilläggas att Bukowskis böcker oftast har inslag av alkohol, dårskap, mänsklig misär, men ändå på ett ljust sätt. Tex hur ett vinfyllo kan ha de vänligaste ögonen eller hur fattigdomen inte var så farlig då sällskapet var gott.

Historien handlar om en bonde som har den bästa avelshingsten i tre sockner och en dag kommer grannbonden över med det bästa avelsstot. Stot är ståtligt och prydligt men hingsten totalvägrar. De gör allt för att göra stot så fint som möjligt, men det hjälper inte. Så en dag börjar det regna och stot blir smutsigt. DÅ tänder hingsten och skrider till verket.
Varför? Han kunde inte ta något som var så perfekt. Hingsten kunde inte relatera till något sådant utan behövde något som var mer nära sig själv. Något som inte var perfekt.

Det andra är en väns förhållande som jag alltid sett som perfekt, som den sanna idealisten jag är. Så en dag uppddagades det att läget i Pleasentville inte var så bra som det verkade och det var min vän, inte dennes respektive som hade orsakat det. Här kommer det sjuka. Jag gillar och har mer respekt för min vän nu pga detta.

Jag har helt enkelt börjat tulla på min "vara perfekt" regel och insett att jag inte är det. Mina vänner är inte det heller och därför gillar jag dem. Min pendel har börjat svänga och jag vill nog säga att med en skrämmande pricksäkerhet så är det dem som hårdast strävar för att vidhålla ett skimmer av perfektion som också har de största skeletten i garderoben.

Så om du inte är perfekt, vet om att det kommer komma både bra och dåliga dagar, slå dig ner på min balkong här i Spanien. För just nu är solen på väg ner väst och en sval bris smeker in från havet. Coronan är öppnad och en klassisk tallrik med skivad tomat, salami och salt står dukad på bordet.
Let's enjoy life.......for now.