söndag, maj 06, 2007

Tänk att inte ens ha fått drömma

Jag minns fortfarande den röda garntråden som började vid öppna spisen på övervåningen. Det skulle efter denna dagen bli ännu av farmors stickade tröjor, men denna kväll, denna magiska kväll fyllde den en annan funktion.

Jag var väl 7-8 år och det var julafton med farmor, farfar och faster Inger. Jag följde tråden ner för trappan som svängde till höger och där 4:e trappsteget nedifrån alltid knakade lite extra. Tråden ringlade sig genom nedervåningen till de bakre rummen med verktyg, frys, toa, etc. Och där stod den.
Hela hösten hade jag haft en sak på hjärnan. Att få susa ner för backen utanför på min nya snowracer. Och nu hade jag en. Även fast det var mörkt och detta på Dalarö där få småvägar är belysta ville jag promt ut och pröva den direkt. Som tur var fanns det fler julklappar och must som distraherade mig nog för att lägga planen på is några timmar.
Min dröm/önskan hade gått i uppfyllelse och jag var så glad.

Ibland kan det vara en sån simpel sak som en ny leksak (detta gäller även vuxna). En dröm behöver inte alltid vara en utopi som du har en mikroskopisk chans att uppnå. Det är något som du strävar efter och som ger dig motivation.
Tyvärr så tror jag att vi succesivt förlorar våra drömmar genom nedlåtanden, misslyckanden och människor som säger åt oss att sluta drömma.
Ett exempel som gjorde mig.....besviken. Nej, ledsen. Nej förbannad är rätt ord, var när en vän till mig berättade att hon funderade på att flytta ihop med en annan kvinnlig vän (icke sexuellt förhållande alltså) snart eftersom det inte går att hitta en vettig relation med en man. Hur seriöst uttalandet var skall jag lämna osagt, men bara tanken är just det jag fiskar efter här.

Jag tänker inte säga att jag är undantaget som bekräfatar regeln. Bränt barn leker inte med eld, men det kan i alla fall tända en tändsticka då och då.
Det är därför meningar så som "Men, det kan du inte göra. Det går aldrig", är en sporre utan dess like för mig. Det är just personer som har tappat sin dröm som försöker kväsa andras.
Mitt aber är inte att hitta drömmar, det är att hitta medlet och sättet att uppnå dem. Mer om det en annan gång.

Så snälla, låt ingen göra detta emot dig och ta ifrån dig din dröm, tillika, gör det inte mot någon annan.
För bara att få drömma sig iväg någon minut, eller att faktiskt sträva efter sin dröm är en av de sakerna som får livet värt att leva.
Sen om du också lyckas och får uppleva ett sådant ögonblick är det få saker som slår det.

Vill du ta ifrån din vän denna glädje?

Eller som Oscar Wilde sa:
-Vi ligger alla i rännstenen, men vissa av oss tittar upp mot stjärnorna.

3 Comments:

At 10:52 fm, Anonymous Anonym said...

Hej bästa bloggar Martin! :)

Det där med att flytta ihop med en kompis handlar inte om att man har gett upp sina drömmar utan mera om att det är förbannat trist att sitta hemma själv på kvällarna, gå och handla/laga mat själv och allt annat sånt som faktiskt är roligare att göra tillsammans med någon. Hänger du med i resonemanget? :)

//Jag

 
At 11:40 fm, Blogger Martin said...

I valet mellan att ha någon att älska eller nån att ha som kamrat väljer du helst..........

Tack för kommentaren, hoppas på fler.

 
At 11:08 fm, Anonymous Anonym said...

Då är ju valet solklart... Men hur många kompisar har man gjort slut med genom åren? Om man jämför det med antalet killar som kommit och gått så verkar ju statistiken för att det ska hålla mera lovande med en kompis. :)

 

Skicka en kommentar

<< Home