tisdag, november 02, 2010

Just business

Jag råkade skymta förbi ett program där ett par skulle gifta sig. Det kanske inte låter som något som fångar min uppmärksamhet, men i mitt försvar så var det antingen det, ett program med Alex Schulman eller en japansk sci-fi film som skulle få specialeffekterna i Vilse i pannkakan att se ut som Avatar.
Nåväl, programvalet till trots, det som jag fastnade vid under programmets gång var notan för kalaset.
Den exakta siffran eluderar mitt minne, men det handlade om en ansenlig summa.

Detta ledde mig slutgiltligen fram till frågan - varför? Varför är denna ritual och sammankomst i det totala överflödets tecken nödvändig för att manifestera ett pars kärlek?
Jag skall förvisso tillstå att förutnämnda par med största sannolikhet njuter till fullo av hela dagen och stärker sina kärleksband.
Men i paritet till detta vill jag hävda att det hela mycket större utsträckning är ett avtryck i parets sällskapskrets för att hävda sin sociala status.

Rätten till att genomföra proceduren ligger självklart hos var och en, men jag har oerhört svårt att bifalla den och se affektionsutbytet över det som spenderas.
Men så länge som det finns människor som är villiga att betala för tillställningen, finns det företag som profiterar på vad som görs i kärlekens namn.
Det kanske ändå ligger någon sanning i uttrycket att kärlek gör en blind?