lördag, november 27, 2010

En god gärning

Visst är känns det bra att hjälpa dem som är förfördelade? Du gör en god gärning och hjälper en medmänniska. Jag säger nej, det finns fler sidor i den boken.
Skärskåda hela begreppet och genomskåda hela det sjuka kretsloppet.
För det första, borde inte en biståndsorganisation verka mer ideellt? Varför är ledare för dessa organisationer ofantligt rika?
En attest till detta är att de använder frasen: Pengarna går oavkortat till dem som behöver det.
Det om något bevisar bara att alla andra bidrag INTE går oavkortat till dem som behöver det.

Nummer två - vilka är det som får bidrag? Människor i det som benämns som tredje världen. Varför är dessa människor fattiga? Jo, därför att vi västerlänningar i I-länder utnyttjar dessa länder genom multinationella företag. Afrika är ett av de mest bördiga av kontinenter, men ändå finns det inte ett land som du skulle kunna benämna som ett I-land på kontinenten. Jag tror inte jag behöver sparka in den dörren mycket längre.
Så istället för att låta dessa länder skörda sina rikedomar så ger vi dem bistånd så de klarar sig.
Tyvärr är mitt minne inte vasst nog för att minnas landet eller mineralen, men ett afrikanskt land bryter ett grundämne som används i batterier till mobiltelefoner och det är det land i VÄRLDEN som har de största tillgångarna av ämnet. Trots detta är det ett mycket fattigt land. Ok, dörren behövde en liten känga till.
Sen har vi sjukdomsbördan. Vem har inte någon som avlidit i cancer? Rosa bandet har jag tagit upp tidigare och den företeelsen ska jag inte ge mig i kast med just nu. Men om man ser det globalt så känns det ändå som att botemedlet mot cancer skulle varit funnet vid det här laget med tanke på vilka resurserna som lagts ner på det.

Visst har jag negligerat vissa välgörenheter och vissa har kanske färre skelett i sin garderob, men nästa gång du ger pengar till en välgörenhet, tänk efter vad du verkligen stödjer.
Kanske lite för klichéaktigt, men jag kör. Ge en man en fisk och han är mätt för en dag. Lär honom fiska.....