onsdag, februari 11, 2009

Mantrat

Det löser sig. (Det gör det alltid)
Ett mantra gott som vilket annat. Eller bara ett tecken på obotlig optimism.
Sanningen ligger som det heter i betraktarens ögon, men med planering och fix av en fest för över 100 personer vidhåller jag det förstnämnda.

Det har hysts vissa tvivel om alla inventarier, tekniska anordningar kommer komma och om lokalen kan göra allt vi vill att den kan.
Det löser sig.

Kommer mat och dryck bli till allas belåtenhet?
Det löser sig.

Kommer vi klara budgeten?
Det löser sig.

Vi var i samband med tillställningen tvungna att nyttja ett statligt företags tjänster, låt oss kalla det Baccus för enkelhetens skull och för att inte underminera företaget.
Då företaget har ett antal detaljhandlare och en 3-4 i vår omnejd kändes det som att beställningen inte skulle vara något problem. Men eftersom den sista butiken jag ringe var den enda som över huvud taget svarade i telefon, föll lotten på dem att hjälpa oss.
Redan vid beställningstillfället var bemötandet kort. Det var lite obekvämt med en så stor beställning.
Vid avhämtning några dagar senare blir vi också informerade att de egentligen inte tar så här stora beställningar. Återigen på ett ganska kort sätt.
De har dock inte lyckats tillgodose hela beställningen, utan vi får bara ut ca 70% av buteljerna.

Dagen därpå avvaktar vi svar när de ska få grossistleverans för att säkerställa att vi får med alla varor. Samtalet inkommer och vi beger oss dit.
Leveransen har förvisso skett, men inga ytterligare varor har lagts till och butiken vill då inte sälja mer till oss för att deras lager tar slut.
Sedan får vi i plocka ihop de reserande varorna själv eftersom butikschefen för dagen inte har någon uppgift på vilka ytterligare varor vi ska ha.
Varför inte köpa det sista från en annan närbelägen butik?
Tidsmarginalen var helt enkelt inte på vår sida.
Men mer irriterande är att de tar på sig beställningen utan att ha varorna och än värre vill inte sälja dem som jag vill ha till oss.

Hade detta varit en privat detaljhandel med samma bemötande hade den butiken knappast blivit långvarig.
Jag skulle tippa på att vi höjde deras försäljning på måndagen med ca 20-30% och bemöts alltså på ett sådant ogästvänligt sätt. Mycket beklämmande.
Mest för att samtliga inblandade hade samma attityd och det enda som hade krävts var lite ödmjukhet, även om detta var en ovanlig beställning.

Och jag som betalar deras lön och allt.