tisdag, januari 20, 2009

Betydelselös populäritetstävling

Jag har aldrig riktigt gillar Per Bjurman, skribent i Aftonbladet. Han började som musikrecensent men genom att han åkte till USA så var det någon på tidningen som ringde honom och sa:
-Hörru Per. Kan inte du köra några sköna gig och hålla koll på amerikansk sport också.
-Jorå, bara jag får lite flis.

Sagt och gjort, Per började skriva.
I den senaste kolumnen skrev han i alla fall något bra, även om jag tyckte att den var rätt mediokert skriven. Han tog upp faktumet att Henrik Zetterberg inte kom tre, inte kom femma utan NIA i omröstningen om Jerringpriset.
Om du har missat det så vann alltså Zetterbergs Detroit Stanley cup, Zettberg kom 3:a i grundserien i poäng/match och vann poängligan i slutspelet.
Inte nog med det så vann han också Conn Smythe trophy, alltså priset som mest värdefulle spelare i slutspelet.
Inte sedan 2002 har en svensk spelare haft sådana framgångar i NHL. Då vann Niklas Lidström Conn Smythe och Peter Forsberg poängligan i slutspelet.

Där har vi också problemet. Zetterberg heter inte Sundin. Heter inte Forsberg. Heter inte Lidström. Han är inte en folkhjälte....än.
Rent statistiskt har han alltså vunnit Champions league, blivit poängbäst och även vunnit guldbollen. Men som alla vet så är hockey inte fotboll. Det är inte ens sport i Europa.
Därför är nionde platsen ett hån när snacket innan mest handlar om en hästhoppare som kom tvåa i OS.

I och för sig borde jag inte bli förvånad eftersom Tre kronor inte ens kunde vinna priset när det vann både OS- OCH VM guld samma år 2006.

Kontentan av det hela är som jag tidigare misstänkt. Jag har bättre koll på sport än hela svenska folket och en betydligt bättre värdegrund för vad som är värt att belöna och inte.
Så nästa gång vi ses räcker en enkel bugning. En kall öl går också bra i utbyte mot att jag förärar er med min närvaro.
Skämt åsido, det är tråkigt att medias bild (vilket sällan är relevant till sanningen) är den som styr dessa priser. Jag har mer att säga om detta (otippat), men spar det till något viktigare och när jag har mer fakta.

Men nästa gång en sportdiskussion kommer upp så nämn gärna Zetterberg. Han är nog Sveriges mest okända storstjärna.

1 Comments:

At 12:12 em, Blogger max said...

Jerringpriset är en folklig omrästning och därför är det inte alltid den bästa som vinner.

Ishockey är btw inte sport i USA heller.

Tänk golf och Sörenstam varje år istället om du vill se prestationer.

Största rånet är annars 1990 när handbollslandslaget blev rånade på Bragdguldet. Edberg vann Wimbledon som toppseedad och gjorde en bra match mot Becker. Skandal. Förvisso ett annat pris men..

 

Skicka en kommentar

<< Home