fredag, januari 23, 2009

Hahahaha

Förmågan att skapa glädje ur en tragisk situation. Det kan till och med vara en tråkig situation. Är det en tillgång? Underskattad sådan enligt mig.
Förvisso kan jag tillstå att en norgehistoria mitt under begravingen känns kanske lite mal place.
Men att ha det där skeva leende i mungipan när saker bär emot är åtminstone för mig en skön vän att ha i dessa tider.
Glädje är faktiskt en bristvara i mångt och mycket. Så sent som idag gick Tilde (Fröling, de Paul, Matilde...nån av dem) ut i Aftonbladet fredag och meddelade att det var "skönt att krypa ihop i fosterställning och gråta lite" under täcket.

Vad är det för jävla emo-/skära i handleden och lyssna på Kent samhälle vi är på väg emot? Vad hände med att bara var glad över att ha det du har, även om din TV inte är den nyaste på marknaden? Din mobil är kanske inte den nyaste mobilen, men om det är lycka för dig - är den då inte också ganska flyktig?
Vad hände med att sitta ner på marken, andas in och njuta av omgivningen? Jag antar att det handlar om samma gamla visa. Om någon annan kan känna samma njutning som dig så är den inte lika mycket värd.
Jag har 2/3 i min topp....ett. Ocean boulevard som blickar över Santa Monica beach. Visst är det inte här, men det skänker mig ändå en sorts tillfredställelse som påminner mig om att det går att le, vara glad och vågar jag säga, till och med njuta av vardagen även om den ibland bär emot.
Men vi har en strävan att vara unika. Antagligen beror det på att vi är 6 miljarder människor på klotet och allt vi blir matade säger att vi är en unik snöflinga som en dag kommer bli något unikt.
Felet i den tesen är att unik för många är att bli Brad Pitt/Barack Obama/Blondinbella/Pink. Vad hände med att bara vara du och ha en unik uplevelse just för dig?
Jag hade en i sommras och har fortfarande en bild ifrån tillfället som skärmbild.
Det måste vara du och bara du som får ha varit där, annars är upplevelsen nästan besudlad.

Min filosofi är att bara du är där, men lite gott käk, bra vänner och en stänkare i handen (eller åtminstone 2/3) så brukar det vara rätt bra ändå.
Enjoy life my friends.

En dag är vi ändå där då en Canada Goose jacka eller en Armani kostym inte har samma värde som ytterligare en dag i solen med ett lättat hjärtat och tillfredställt sinne. Men den dagen är det för sent att önska mer av din förlorade tid.
Tag den tillvara mina vänner. En dag kommer allt det vara över och jag kommer definitivt inte vara en av dem som blickar tillbaka och tänker på det jag borde ha gjort.

Det är i alla fall inte planen.