fredag, januari 16, 2009

Ut i samtiden ytterligare en gång

Att döda civila i krig kan aldrig och ska aldrig godtas av omvärlden.
Men i Israel-Palestina konflikten känns det lite godtyckligt att bara kritisera den ena parten.
Media nu har fokus på antalet döda de senaste dagarna vilket kraftigt överrepresenteras av palestinier. Detta är dock förståligt eftersom Israel inlett offensiven.
Men vad som inte belyses är antalat döda över en längre tid i raketattacker och bussbomber.

Låt han som är utan skuld kasta första stenen.
Detta är en utdragen konflikt som genom vilket nålsöga som helst kan se den ena parten som bov och den andra som offer.
Jag avstår från att ta definitiv ställning eftersom det kräver omfattande research som åtminstone sträcker sig tillbaka till 40-talet.
Men återigen skapas en massiv opinion genom media som fördömer Israels attack, vilket är riktigt. Däremot är bilden av endast palestinier som offer lite snedvriden.

Det beklämmande är återigen att vindflöjetyckare får ta till orda, som tex en kolumnist som krävde att Sverige ska avstå att spela Davis cup mot Israel. Generellt tycker jag det är en mycket dålig idé att blanda sport och politik.
Jag skäms att ta upp en Facebookgrupp som en källa, men i och med att den har ca 6800 anslutna visar det hur många som kan luras. Gruppen heter "Utvisa Israels ambassadör från Sverige".
Jag kanske är ute och cyklar här, men är inte diplomati och förhandlingar sättet att lösa konflikter, Inte isolering och trångsynthet?
En sådan handling skulle snarare vara kontraproduktiv och det påvisar tyvärr hur korkade och lättköpta människor är.

Som den sanna cyniker jag är måste jag tyvärr säga att jag inte ser något ljus i slutet av denna tunnel. Såren är för djupa och kompromissviljan minimal.
Men det har ju också hänt att jag har haft fel. Låt oss hoppas att det händer för andra gången i historien.