fredag, november 28, 2008

Felstavningar

Valet mellan att vara besserwisser och i all välmening rätta någon som skriver eller säger något fel är ibland knepigt. Jag tillstår att jag har varit av den förstnämnda kategorin, men vill i alla fall tro att behovet av att ha rätt har avtagit.
Oftast brukar ändå den som har fel rätta sig själv, så vad är poängen?

Det smyger även in vissa grodor bland dessa inlägg, men det beror oftast på omskrivningar och ändring av tempus eller formulering. Det slutar med att några ord byter plats, eller att ett annat smyger sig in. Att copy+paste texten till ett word dokument och sen stavningskolla det känns som överkurs. För du har väl också överseende med att det blir fel ibland?

Det som dock klyver mig är stavningar och ordval på tex. Facebook. Dessa tar former som får mig att bli mörkrädd och vilken svenska lärare som helst skulle få ett anfall à la Dustin Hoffman i Rain man om de läste några av inläggen. Å andra sidan, de kanske är luttrade?
Där har jag med 100% säkerhet hittat den stora boven i dramat....SMS. Allting är en förkortning eller dylikt. Eller blir lr, okej blir k. Sen har vi också alla lol, lmao, brb.

Allt det här kan ändå härledas till mina två fötter. Den ena är i det unga rebelliska lägret. Skit samma, folk förstår.
Den andra står i det gamla rigida och korrekta lägret. Rätt ska vara rätt.
Problemet är att fötterna börjar glida isär och i mitten.....ja, du vet vad som är i mitten och jag måste nog välja snart annars börjar nog ättelinjen ligga illa till.
Börja stava rätt för fan era jävlar!!!!

2 Comments:

At 3:19 em, Anonymous Anonym said...

Fel som i felstavningar eller kanske avstavningar som svenska lärare eller svenskalärare t.ex.? =)

 
At 12:38 em, Blogger Martin said...

Eller att det de facto heter SVENSKlärare.....1-1 (typ)

 

Skicka en kommentar

<< Home